آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

امروزه صنعت گردشگری، به عنوان یکی از منابع پایدار درآمد برای شهرها می باشد. لذا با تقویت و ایجاد بسترهای مناسب این صنعت می توان، به رشد و توسعه شهرها دشت یافت. شهر نظرآباد به عنوان مرکز شهرستان نظرآباد، دارای بستری مناسب برای توسعه گردشگری و همچنین افزایش درآمد برای شهر و اشتغال زایی می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و با رویکردی کاربردی می باشد و برای گردآوری اطلاعات از روش های کتابخانه ای و میدانی استفاده شده است. هدف اصلی این پژوهش تحلیل و شناسایی نقاط قوت و ضعف و همچنین فرصت ها و تهدید های صنعت گردشگری در شهر نظرآباد با استفاده از مدل SWOT می باشد. نتایج تحلیل SWOT نشان می دهد که نقاط قوت(4.85)، ضعف(4.39)، فرصت(4.16)و تهدید(4.04) می باشد. طبق نتایج حاصله از مدل SWOT باید گفت که راهبرد فعال رقابتی یا SO در اولیت اول می باشد و نیز راهبرد WO یا راهبرد بازنگری در رتبه دوم می باشد. راهبردهای تدافعی( WT ) و محافظه کارانه( ST ) نیز رتبه های بعدی قرار دارند. لذا در گردشگری شهر نظرآباد و تدوین استراتژی مؤثر در آن می توان از قوت ها و همچنین فرصت های موجود در آن برای بهبود وضعیت گردشگری در شهر نظرآباد بهره جست.

Developing the Tourism Strategy of Nazarabad Using SWOT Model

Today tourism industry is a permanent source of income for cities. Thus this industry can be used as a means for developing cities through strengthening the appropriate potentials. Nazarabad can be regarded as a suitable area for tourism development as well as increasing income and employment in the city. This research is a descriptive-analytical study in which a practical approach to data collection namely the library and the field study has been used. The main objective of this study was to analyze and identify the strengths and weaknesses and the opportunities and threats of the tourism industry in Nazarabad using SWOT model. SWOT analysis results indicated that the strengths, weaknesses, opportunity and threats are 4.58, 4.39, 4.16, and 4.04 respectively. According to the results of SWOT model, the competitive activist strategy or SO is in the first order of priority, and WO strategy or strategies are in the second order. Defensive strategies (WT) and conservative (ST) are also the next ones. It can be concluded that in the tourist town of Nazarabad, the effective strategy which can be developed is providing opportunities to improve the situation of tourism in Nazarabad

تبلیغات