آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

از آنجا که صنعت گردشگری، صنعتی پول ساز است کشورها برای به دست آوردن درآمد بیشتر با یکدیگر در رقابت هستند. گردشگری خلاق گزینه ای جدید است که توانسته نظر گردشگران را به خودش جلب نماید. چرا که سلیقه شان تغییر کرده است و دیگر نمی خواهند به چشم گردشگر به آنها نگاه شود، ترجیح می دهند لختی در فرهنگ بومی زندگی کنند. هدف از پژوهش حاضر، تعیین پیشران های کلیدی مؤثر بر وضعیت آینده ی گردشگری خلاق شهر اصفهان است. رویکرد حاکم، بر اساس هدف کاربردی و بر اساس ماهیت ژرفانگر، مبتنی بر پرسشنامه و رویکرد آینده پژوهی می باشد. در وهله ی نخست، با بهره گیری از نظرهای 35 نفر از خبرگان و فعالان حوزه ی گردشگری و برنامه ریزان شهری در زمینه ی شیوه ی دلفی، 52 متغیر در 6 حوزه به عنوان متغیرهای مؤثر بر وضعیت آینده ی گردشگری خلاق شهر اصفهان استخراج شدند. سپس با استفاده از روش تحلیل اثرات متقابل یا ساختاری توسط نرم افزار میک مک جهت استخراج متغیرهای اصلی تأثیر گذار بر وضعیت آینده ی گردشگری خلاق شهر اصفهان مورد تحلیل قرارگرفتند. با قرار دادن عوامل از یک ماتریس 52 × 52 تأثیر هر کدام از این عوامل بر یکدیگر توسط وزن دهی عوامل (از صفر تا 3) مشخص گردید. آنچه از وضعیت صفحه ی پراکندگی متغیرها می توان فهمید حاکی از ناپایداری سیستم می باشد. 10عامل کلیدی انتخاب شدند که روابط بین المللی کشور با امتیاز 381 دارای بالاترین امتیاز تأثیرگذاری مستقیم و تبلیغات بین المللی با امتیاز 368 در رتبه بعدی و سپس نگرش آینده پژوشی نسبت به گردشگری خلاق در رتبه ی بعدی قرار گرفتند. اگر چرخ های گردشگری در شهری به حرکت درآیند و گردشگری رونق پذیرد، شهر به صرافت خلاقیت و پویایی می افتد و می خواهد از تمامی پتانسیل هایش بهره ببرد. یافته ها نشان می دهد که شهر اصفهان دارای پتاسیل گردشگری خلاق است. توجه و سرمایه گذاری بر روی متغیرهای پیشران می تواند راه رسیدن به مهم را هموار سازد.

Determining the Key Drivers Affecting the Future Status of Creative Tourism in Isfahan

 Because the tourism industry is a money-making one, countries are competing with each other for more revenue. Creative tourism is a new option that has been able to attract tourists. Because their tastes have changed and they no longer want to be looked at as tourists, they prefer to live in indigenous culture. The purpose of this study is to determine the key drivers affecting the future status of creative tourism in Isfahan. The prevailing approach is based on the applied goal, profound nature, questionnaire, and future research approach. In the first place, using the opinions of 35 experts and activists in the field of tourism and urban planners in the field of Delphi style, 52 variables in 6 areas were extracted as variables affecting the future status of creative tourism in the city of Isfahan. Then, the obtained data were analyzed using the interaction or structural analysis method by Mick Mac software to extract the main variables affecting the future status of creative tourism in Isfahan. By placing the factors in a 52*52  matrix, the effect of each of these factors on others was determined by weighting the factors (from zero to 3). 10 key factors were selected as the country's international relations with a score of 381 which had the highest direct impact, 368 in the next rank, and then the future research attitude towards creative tourism in the next rank. If tourism progresses in a city and flourishes, the findings show that the city of Isfahan has the potential for creative tourism. Paying attention to and investing in propulsion variables can pave the way to achieving this important goal.

تبلیغات