آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

  شناخت و تحلیل ذی نفعان گردشگری و تدوین راهبردهای اثربخش برای تحقق مشارکت آنها از مهم ترین عوامل توفیق برنامه های گردشگری است. تمرکز مقاله حاضر بر شناسایی و تحلیل ذی نفعان گردشگری منطقه ونک می باشد که در این راستا برای شناسایی ذی نفعان، از مدل فریمن و برای تحلیل آنها، از رویکرد به کار رفته در پژوهش جپسن و اسکرود، کمک گرفته شده است. برای شناسایی ذی نفعان، پرسشنامه تدوین شده بین 20 نفر از کارشناسان گردشگری منطقه توزیع شده و پس از جمع آوری و تحلیل اطلاعات گرد آمده، فهرستی از ذی نفعان (به تفکیک انواع آنها) و نیز، نکات برجسته انتظارات هر گروه فراهم آمده است. مبتنی بر دوگانه پتانسیل همکاری-تهدید، ذی نفعان در ماتریس موقعیت یابی قرار گرفته و بر اساس قرارگیری در موقعیت مرتبط، یکی از راهبردهای چهارگانه پیشنهاد شده است. به منظور اولویت بندی ذی نفعان در هر یک از نواحی چهارگانه نیز از شاخص A به صورت جمع موزون سه معیار قدرت، مشروعیت و فوریت کمک گرفته شده که در این خصوص، روش چندمعیاره SAW مبتنی بر هفت گام استفاده شده است. بر این اساس، در هر یک از چهار ربع، ذی نفعان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، رسانه ها، شهرداری و گردشگران غیر بومی، مهم ترین ذی نفعان به شمار می آیند که البته متناسب با اقتضائات هر ربع، باید راهبرد متناسب با هر یک را اتخاذ کرد.

Identification, Prioritization, and Analysis of Stakeholders of Vanak Tourism Area Based on the Cooperation-threat Dual Potential and SAW Method

Identifying and analyzing tourism stakeholders and formulating effective strategies is one of the most important subjects in the success of tourism programs. The focus of this article is on identifying and analyzing the stakeholders of tourism in the Vanak region. In this regard, the Freeman model has been used to identify the stakeholders. For this purpose, a questionnaire was distributed among 20 experts in the region and after collecting and analyzing the collected data, a list of stakeholders (by types) and the salient expectations of each group were provided. Based on the cooperation-threat dual potential stakeholders were placed in the positioning matrix based on which one of the four strategies was proposed. To prioritize the stakeholders in each of the four areas, index A has been used as a weighted sum of the three criteria of power, legitimacy, and urgency. In this regard, the multi-criteria SAW method based on seven steps has been used.  

تبلیغات