آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۵

چکیده

هدف این پژوهش تحلیل نوشتگان مربوط به آگاهی واج شناختی در کودکان نارساخوان به منظور جمع بندی نتایج درمانی و تعیین خلأهای پژوهشی است تا از یافته های موجود در تدوین کتب و از خلأهای پژوهشی برای هدایت پژوهش های آینده استفاده شود. برای انجام این مطالعه، ابتدا کلیدواژه های «نارساخوانی، اختلال خواندن، خوانش پریشی، خواندن پریشی و اختلال یادگیری» در پرتال جامع علوم انسانی، مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، نورمگز، مگیران و ایران داک» جستجو و تمام عناوین مرتبط با آگاهی واج شناختی جدا شد و در مرحله بعد با خواندن چکیده ها و درصورت نیاز کل مقاله، مقالات مرتبط با موضوع پژوهش گردآوری شدند. بررسی 42 مطالعه یافت شده نشان داد در بخش عمده مطالعات (62%) به بررسی تأثیر آموزش آگاهی واج شناختی در کودکان نارساخوان پرداخته شده است و تأثیر آگاهی واج شناختی بر بهبود خواندن و نوشتن این کودکان تأیید شده است. بنابراین با توجه به عدم آموزش آگاهی واج شناختی در سیستم های آموزشی جدید خواندن و نوشتن (کلمه خوانی) در مدارس، لازم است علاوه بر تکمیل پژوهش های لازم در این حوزه، طراحی کتب و آموزش آنها آموزش اگاهی واج شناختی و آموزش خواندن به روش تطابق واج-نویسه (از مسیر واجی) مورد توجه قرار گیرد.

Analyzing phonological awareness studies in Persian-speaking dyslexic children: a systematic review

The purpose of this research is to analyze the literature related to phonological awareness in dyslexic children in order to summarize the treatment results and determine the research gaps in order to use the existing findings in the compilation of books and the research gaps to guide future research. To conduct this study, first, the related keywords were searched in the ensani.ir, sid.ir, Noor mags.ir, magiran.com and irandoc.ir, and all the titles related to phonological awareness were separated and in the next step, by reading the abstracts and, if necessary, the entire article, articles related to the research topic were collected. The review of 42 found studies showed that in the majority of studies (62%) the effect of phonological awareness training in dyslexic children was investigated and the effect of phonological awareness on the improvement of reading and writing of these children was confirmed. Therefore, due to the lack of phonological awareness training in the new educational systems of reading and writing (word reading) in schools, it is necessary, in addition to completing the necessary research in this field, in the design of books and teaching them, phonological awareness training and reading training in a new way (path Phonological path) should be taken into consideration.

تبلیغات