آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۷

چکیده

انکار خداوند ناشی از دو گونه عوامل معرفتی یا برهانی و غیرمعرفتی یا غیراستدلالی است. خود عوامل غیرمعرفتی الحاد در گونه های مختلف روان شناختی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بروز می یابد. پرسش پیش روی این نوشتار این است که آیا فقدان فیزیکی پدر یا ناکارآمدی و فساد او، به عنوان یک عامل غیرمعرفتی، نقشی در انکار خداوند از سوی فرزندان در سنین بزرگ سالی ایفا می کند یا خیر. این پژوهش با کمک روش توصیفی تحلیلی، یعنی با استناد به دیدگاه های مختلف مربوط به این ایده، علت پیوند میان آن دو را از ابعاد گوناگون مورد کندوکاو قرار داده است و شواهدی بر این باور ذکر کرده است و در نهایت با روش تحلیلی انتقادی به ارزیابی و نقد آن پرداخته است. حاصل این پژوهش این است که: الف) بسیاری از رد و انکارهای خداوند در سنین بزرگ سالی، به ویژه در جوامع مسیحی غرب، ریشه در کودکی شخص و عوامل ناخودآگاه، از جمله فقدان پدر یا پدر خوب دارد؛ ب) اما نمی توان از عوامل دیگر و نیز، بی تأثیر یا کم تأثیر بودن این عامل در جوامع و فرهنگ های دیگر غافل بود.

Analysis of the theory of dysfunctional or Absent Father figure in the atheism of the children

Denial of God is due to two types of cognitive or argumentative and non- cognitive or non-argumentative factors. The non- cognitive factors of atheism manifest themselves in various psychological, social, political, and economic forms. The question for this article is that does the physical absence of father or his dysfunction and corruption, as a non- cognitive factor, play a role in denial of God by children in adulthood or not? This research has done by descriptive-analytical method and explored the reason for the connection between these two from various dimensions. Finally, it has evaluated and criticized it with a critical review and analytical method. The result of this research is this: a) Many of God's denials in adulthood, especially in Western Christian societies, are rooted in one's childhood and subconscious factors, including the lack of a father or a good father. b) However we can not ignore other factors and also the ineffectiveness or less effectiveness of this factor in other societies and cultures.

تبلیغات