آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

یکی از مؤلفه های مؤثر بر رشد مقاصد گردشگری کیفیت ادراک شده از برند مقصد است که می تواند زمینه جذب گردشگران را فراهم آورد. لذا پژوهش حاضر به تدوین چارچوب جامعی برای سنجش ابعاد کیفیت ادراک شده و رتبه بندی آن ها در مقاصد گردشگری پرداخته است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل گردشگران خارجی سفرکرده به تهران در تابستان 1398 خورشیدی است که از این جامعه نمونه ای به حجم 265 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری داده های پژوهش از پرسشنامه ای محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها نیز از نرم افزار SPSS استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که مطابق تحلیل عاملی کیفیت ادراک شده از مقصد گردشگری از شش بعد تشکیل شده است که بر طبق آزمون رتبه بندی فریدمن به ترتیب عبارتند از: کیفیت ادراک شده از روابط انسانی، کیفیت ادراک شده از جاذبه های گردشگری، کیفیت ادراک شده از جاذبه های دیداری گردشگری، کیفیت ادراک شده از مدیریت مقصد گردشگری، کیفیت ادراک شده از تسهیلات فیزیکی و کیفیت ادراک شده از استانداردهای بهداشتی مقصد.

Developing a Framework for Measuring Perceived Quality of Tehran based on the Perspectives of Foreign Tourists

One of the effective components of the growth of tourism destinations is the perceived quality of the destination brand, which can attract tourists. Therefore, the present study has developed a comprehensive framework for measuring the dimensions of perceived quality and ranking them in tourism destinations. The present research is applied research using descriptive-survey method. The statistical population of this study includes foreign tourists who traveled to Tehran in the summer of 2019. From this population, a sample of 265 people was selected by the available sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect the research data. SPSS software was also used to analyze the data. The research findings show that the factor analysis of perceived quality of tourism destination consists of six dimensions which according to the Friedman ranking test are as follows: Perceived quality of human relations, perceived quality of tourist attractions, perceived quality of tourist attractions, perceived quality of tourism destination management, perceived quality of physical facilities and perceived quality of destination health standards.

تبلیغات