آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۹

چکیده

هدف پژوهش توصیفی - تحلیلی حاضر، شناخت و تحلیل ساختار فکری مطالعات «اخلاق مدیریت» برمبنای شناسایی واژگان مرتبط، به تفکیک حوزه های علمی مشارکت کننده در پایگاه استنادی وب آو ساینس طی سه دهه اخیر است. در این راستا پژوهش حاضر با رویکرد علم سنجی و با روش هایی چون تحلیل محتوا، فنون تحلیل هم واژگانی و تحلیل شبکه اجتماعی و با استفاده از نرم افزارهای تحلیل داده شامل هیست سایت، بایب اکسل، گفی و نیز نرم افزار وی او اس ویوئر و اس پی اس اس به انجام رسیده است. نتایج نشان می دهد میانگین نرخ رشد در مطالعات «اخلاق مدیریت» افزایشی با میزان 15.59 درصد در سال است. این مطالعات ماهیتی میان رشته داشته و بیشترین مشارکت در تولید آثار علمی به ترتیب مربوط به حوزه های اقتصاد کسب وکار، علوم اجتماعی، روان شناسی، علوم زیست محیطی و مدیریت دولتی است. خوشه بندی هم واژگانی به ترتیب منجر به تشکیل 6، 5، 7، 6 و 4 خوشه بدست آمد. بررسی چگونگی نقش آفرینی کلیدواژگان نشان داد بیشترین مرکزیت درجه مربوط به مسئولیت اجتماعی سازمان، تبادل رهبر و عضو، و پایداری است؛ کلیدواژه های مسئولیت اجتماعی سازمان، رهبری انتقالی و پایداری بیشترین مرکزیت نزدیکی و مسئولیت اجتماعی شرکت، معنابخشی و پایداری دارای بیشترین مرکزیت بینابینی بوده ومهم ترین مفاهیمی هستند که مطالعات اخلاق مدیریت را رقم زده اند. طبق یافته ها حوزه اقتصاد کسب وکار و علوم اجتماعی دارای بیشترین موضوعات مشترک با 407 مورد، 98.3 درصد همپوشانی دارند. همچنین پنج حوزه مورد بررسی به لحاظ تعداد استنادات دریافتی و تعداد تولیدات علمی تفاوت معناداری دارند.

Analysis of the intellectual structure of global studies of "management ethics" based on used concepts in the last three decades

the purpose of this descriptive-analytical research is to identify and analyze the intellectual structure of "management ethics" studies based on related words, by dividing scientific areas in the web of science in the last three decades. In practice, with scientometric approach and methods such as content analysis, co-word and social network analysis by using data analysis software including HistCite, Bibexcel, Gephi, Spss, VosViewer is done. The results show that these interdisciplinary studies have an average incremental growth rate of 15.59% per year. The highest participation in the production of scientific works is related to the fields of business economics, social sciences, psychology, environmental sciences and public administration. co-word clustering led to 6, 5, 7, 6 and 4 clusters. the lowest belong to the field of public administration. The highest degree of centrality is related to the keywords of organizational social responsibility, leader-member exchange, and sustainability; the keywords of organizational social responsibility, transitional leadership and sustainability have The most centrality of closeness and corporate social responsibility, semantics and sustainability have the most intermediate centrality and are the most important concepts that have shaped the memory of management ethics knowledge. According to the findings, the field of business economics and social sciences have the most common topics with 407 cases, 98.3% overlap. Also, the five areas studied are significantly different in terms of the number of citations received and the number of scientific publications.

تبلیغات