آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی، ارتباط تنگاتنگی با روش شناسی دارد. از همین منظر، تعامل مطالعات قرآنی با روش های نوین، می تواند منجر به ظهور نظریّات جدیدی در حوزه قرآن پژوهی شود. کاوش در روش شناسی کیفی مطالعات قرآنی و به طور مشخص روش نظریه زمینه ای، به این پرسش پاسخ می دهد. فرایند بکارگیری روش کیفی نظریه زمینه ای در قرآن پژوهی چگونه است؟بدین منظور مراحل این روش، در مطالعه موردی «موانع عدالت اجتماعی در قرآن»، ترسیم شده است تا به این پرسش پاسخ دهد.موانع عدالت اجتماعی در قرآن مبتنی بر نظریه زمینه ای چیست؟بر این اساس، این نوشتار با بکارگیری روش های نوین داده پردازی در مطالعات قرآنی، به منظور کشف نظریات و دیدگاه ها در عرصه موانع عدالت ورزی، به تبیینی از انواع آفات فکری و اخلاقیِ فردی و جمعی در مقوله وجود روحیه عدالت گریزی با احصاء مفاهیم؛ تجاوزگری، ترک حمایت اجتماعی، سرقت، افزون خواهی داوری ناعادلانه، فرار از جهاد و مقوله فرهنگ ستم با احصاء مفاهیم گمراهی، تفرقه افکنی، اشاعه ناهنجاری ها و دوستی با کفار محارب، دست یافته که در یک تعامل پیوسته و در ارتباط با هم مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و الگوی موانع تحقق عدالت را شکل داده و شرایطی را ترسیم کرده که عدالت به عنوان یک آرمان و رؤیای ناکجاآبادی تغییر گفتمان داده است.

Application of qualitative methods in Quranic studies: A Case Study of Barriers to Social Justice in the Qur'an (Based on Grounded theory)

Theorizing in the humanities is closely related to methodology. From this perspective, the interaction of Qur'anic studies with new methods can lead to the emergence of new theories in the field of Qur'anic research. Exploration of the qualitative methodology of Quranic studies and specifically the method of contextual theory, answers this question.What is the process of applying the qualitative method of contextual theory in Quranic research? To this end, the steps of this method are outlined in the case study "Barriers to Social Justice in the Quran" to answer this question.What are the barriers to social justice in the Qur'an based on grounded theory? Individual and collective In the category of the existence of the spirit of evasion of justice by enumerating concepts; Rape, abandonment of social protection, theft, increase in unfair arbitration, escape from jihad And the category of culture of oppression has been achieved by enumerating the concepts of misguidance, division, spreading anomalies and friendship with infidel warriors.Which has been analyzed in a continuous and interrelated interaction and has formed a pattern of obstacles to the realization of justice and has drawn the conditions under which justice has changed discourse as an ideal and a dream of nowhere.

تبلیغات