آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

یکی از دغدغه های اصلی نظام آموزش عالی کشور به ثمر رسیدن رسالت های تعلیم و تربیت عملی در خروجی فرآیند سیستم دانشگاه ها یعنی دانشجویان است. ازاین رو با توجه به مباحث مرتبط با اثربخشی تدریس استادان، هدف از این پژوهش ارائه مدل تسهیل اثربخشی تدریس اعضای هیئت علمی و سازوکار اجرایی آن در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بوده است. این پژوهش به روش کیفی و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون و با مصاحبه های نیمه ساختار یافته از 15 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها و یافته ها حاکی از آن بود که 50 مفهوم در منابع علمی مختلف، 126 مفهوم جدید در متن مصاحبه ها و نهایتاً 150 مفهوم جدید پس از سازمان دهی مفاهیم احصاء شده از مصاحبه ها و منابع علمی مورد شناسایی قرار گرفت. مقوله ها و راهبردهای اصلی در تسهیل اثربخشی تدریس اعضای هیئت علمی در ابعاد توانمندی علمی-پژوهشی استاد، ویژگی های حرفه ای استاد، مهارت های فردی-آموزشی، راهبردهای مربوط به استادان، راهبردهای مربوط به آموزش و راهبردهای مربوط به دانشگاه طبقه بندی شدند. کاربست این الگو و آگاهی از مؤلفه های آن در بخش های مختلف می تواند در بهبود کارایی و اثربخشی تدریس ایفای نقش کرده و قادر است تا احتمال توسعه دانشگاه های ایران در آینده را افزایش بخشد.

Developing a Model for Facilitating the Effectiveness of Faculty Members' Teaching

One of the main concerns of the country's higher education system is the achievement of practical educational missions in the universities’ system process output, i.e. students. Therefore, the aim of this research was to provide a model to facilitate the teaching effectiveness of faculty members and its implementation mechanism in universities and higher education centers according to the topics related to the lecturers’ teaching effectiveness. This research was conducted in a qualitative method using thematic analysis technique and semi-structured interviews with 15 faculty members of Islamic Azad University, Tehran Research and Science Branch. Data analysis and findings indicated that 50 concepts in different scientific sources, 126 new concepts in the text of the interviews and finally 150 new concepts were identified after organizing the concepts collected from the interviews and scientific sources, it placed. The main strategies and categories in facilitating the teaching effectiveness of faculty members were classified in the aspects of lecturer’s scientific-research capability, professional characteristics of the lecturer, individual-educational skills, strategies related to lecturers, strategies related to teaching, and the ones related to the university. Applying this model and knowledge its components in different sections can play a significant role in improving the teaching efficiency and effectiveness and able to increase the possibility of Iranian universities development in the future.

تبلیغات