تاثیر انیمیشن های خشونت آمیز بر پرخاشگری کودکان با میانجی گری نقش خانواده (مقاله پژوهشی دانشگاه آزاد)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (دانشگاه آزاد)
آرشیو
چکیده
طبق آمارهای موجود، خشونت های تلویزیونی هر روزه در حال افزایش است. از آنجایی که در دهه اخیر در ایران، رسانه ها نفوذ زیادی پیدا کرده اند تأثیر آن به ویژه بر کودکان قابل بررسی است. بر همین اساس پژوهش حاضر بر آن است که رابطه میان تماشای انیمیشن های خشونت آمیز شبکه نهال با پرخاشگری کودکان با میانجی گری نقش خانواده بررسی کند. بر همین اساس، مبتنی بر روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در پی تحقق اهداف پژوهش برآمدیم. جامعه آماری پژوهش 4230 نفر کودک 6 تا 9 ساله شهر قیامدشت در استان تهران هستند که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 354 دانش آموز انتخاب شد. مبتنی بر روش نمونه گیری خوشه ای ابتدا 6 مدارس انتخاب و سپس به تعداد نمونه های منتخب در بین والدین آنان پرسشنامه توزیع شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و LISREL مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و بر همین مبنا تحلیل عاملی و تحلیل معادلات ساختاری برای سنجش گویه ها و فرضیه ها به کار گرفته شد. نتایج بیانگر آن است که با افزایش میزان تماشای انیمیشن، تمایل پرخاشگری کلامی و خصومت درونی در بین کودکان6 تا 9 ساله شهر قیامدشت افزایش می یابد ولی میزان تماشای انیمیشن تأثیری در پرخاشگری فیزیکی کودکان نداشته است. همچنین یافته ها نشان می دهند که با افزایش میزان علاقمندی به تماشای انیمیشن، تمایل به پرخاشگری فیزیکی، کلامی و خصومت درونی در بین کودکان6 تا 9 ساله شهر قیامدشت افزایش می یابد.The effect of violent animations on children's aggression with the mediation of family role
According to available statistics, television violence is increasing every day. Since the media has gained a lot of influence in Iran in the last decade, its impact on children in particular can be examined. Accordingly, the present study aims to investigate the relationship between watching violent animations of Nahal Network with children's aggression mediated by family role. Accordingly, based on the survey method and using a researcher-made questionnaire, we sought to achieve the objectives of the research. The statistical population of the study is 4230 children aged 6 to 9 years in Ghiamdasht city in Tehran province. 354 students were selected using Cochran's formula. Based on the cluster sampling method, first 6 schools were selected and then a questionnaire was distributed to the number of selected samples among their parents. The results were analyzed using SPSS and LISREL software and based on this, factor analysis and structural equation analysis were used to measure items and hypotheses. The results were analyzed using SPSS and LISREL software and based on this, factor analysis and structural equation analysis were used to measure items and hypotheses. The results show that with increasing the rate of watching animation, the tendency of verbal aggression and internal hostility increases among children aged 6 to 9 in Ghiamdasht. But watching animation has no effect on children's physical aggression. The findings also show that with increasing interest in watching animation, the tendency to physical aggression, verbal aggression and internal hostility increases among children aged 6 to 9 in the city of Ghiamdasht.