نویسندگان: محمد افروغ

کلید واژه ها: قشقایی ش‍اه‍س‍ون جل نقش رنگ

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۲۰۴ - ۲۲۲
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۸۴۵

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۴

چکیده

جل اسب، یکی از انواع مهم دست بافته های عشایری است که در گذشته و به واسطه نوع زندگی عشایر، کاربرد قابل توجهی داشته است، لیک در اثر تغییر شیوه زندگی، این بافته با دارا بودن بُعد هنری، صرفاً به یک اثر با قابلیت های هنری بومی و تزئینی در جهت کاربرد در زندگی معاصر، مورد توجه قرار گرفت. نقش پردازی و آفرینش انواع نقوش هندسی و انتزاعی برگرفته از طبیعت و محیط پیرامون بافنده و رنگین نمودن آ ن ها با استفاده از رنگ های طبیعی، وجه زیباشناختی این بافته ها را امروزه بیش از پیش عیان می سازد. عشایر قشقایی و شاهسون، دو نمونه از ایل هایی هستند که در بافت جل های نقش و نگارین، از شهرت بالایی برخوردارند. در این مقاله سعی بر آن است تا با رویکردی تطبیقی و انتخاب نمونه هایی شاخص هنری، به معرفی، تحلیل و مستندنگاری ابعاد فن شناختی و زیباشناختی جل های این دو ایل پرداخته شود. بدین روی، پرسش اصلی این است که مؤلفه های فن شناختی(فنون بافت) و زیباشناختی(نقوش و رنگ ها) و اشتراکات و افتراقات در جل های قشقایی و شاهسون کدام است؟ این مقاله از نوع پژوهش کیفی و روش تحقیق از نوع توصیفی - تحلیلی است. شیوه گردآوری داده ها توأمان کتابخانه ای و جستجو در سایت ها و مجموعه های معتبر است. برخی از یافته ها چنین است: فنون بافت در جل های قشقایی نسبت به جل های شاهسون متنوع تر و بیش تر است. در بافت جل قشقایی از فنون پیچ بافی(سوزنی)، قالی بری(ترکمن نقش)، جاجیم بافی(اُیی بافی) و تلفیقی از این فنون، استفاده می شود اما در بافت جل شاهسون از فن پیچ بافی یا در اصطلاح سوماک و در برخی موارد نادر هم گلیم بافی بهره برده می شود. هم چنین تنوع در نقش پردازی در جل های شاهسون بیش تر است. در کاربرد رنگ ها، بافندگان دو ایل غالباً از رنگ های یکسانی بهره برده اند. جل های شاهسون بزرگ پارچه و مستطیل شکل بوده اما جل های قشقایی کوچک پارچه و غالباً مربع شکل هستند.

A comparative study of Qashqai and Shahsavan horse covers

This article has a less theoretical aspect, so it has been written with a field view and relying on searching on reputable sites and galleries. horse cover, is one of the most practical nomadic weavings that has not been researched yet. horses cover athough they have been practical, but patterning and creating a variety of geometric and abstract patterns derived from nature and the environment around the weaver and dye them using natural dyes, reveals the aesthetic dimension of these weaves more than the past. the qashqai and Shahsavan tribes are two tribes that weave designed of horse covers, have a high reputation. in this article, it is tried to be paid introduce, analyze and document the technological and aesthetic dimensions with a comparative approach and selection of significant examples horse covers these nomads. some of the findings are as follows: weaving techniques in qashqai horse of covers are more diverse and more than shahsavan horse of covers.in weaving qashqai horse covers is used to the following techniques: pichbafi(souzani), ghalibori(torkamman naghsh), jajimbafi(oyyibafi) and combination of these techniques. but in weaving shahsavan horse covers is used to pichbafi of technique which is called Sumak and in some cases, kilim weaving. there is also more variety in design in shahsavan horse covers. in the use of colors, weavers of the two tribes have often used the same colors. while shahsavan horse covers is large and rectangular, but qashqai horse covers are small and usually square. this article is a qualitative and basic research and the research method is descriptive-analytical. the method of data collection is simultaneously library and search of reputable sites and galleries.

تبلیغات