آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۵

چکیده

نقاشی دیواری در دوره قاجار علاوه بر جنبه های بصری و تزیینی، کارکرد ارتباطی ویژه ای دارد. نقاشی های دیواری برجای مانده در خانه های قاجاری شهر تبریز، زمینه های منحصربه فردی را جهت کندوکاو در عملکردهای ارتباطی این هنر- رسانه، مطابق با زمینه های تاریخی و تحولات فرهنگی آن برهه از تاریخ، در اختیار قرار می دهند. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، توصیفی- تحلیلی با رویکرد کیفی و شیوه جمع آوری اطلاعات، میدانی و کتابخانه ای است. در بررسی نقاشی های دیواری شناسایی شده در 11 باب خانه ﻗﺎﺟﺎﺭی تبریز که به ﻋﻨﻮﺍﻥ جامعه آماری لحاظ شده اند، پرسش اصلی این است که: نقاشی های دیواری در خانه های قاجاری تبریز به عنوان هنر رسانه ای، چه پیام هایی را به ناظر منقل می کنند؟ در راستای پاسخ به این پرسش، تحلیل محتوا و درک پیام های صریح و دلالت های ضمنی این نقوش و نگاره های دیواری از طریق طبقه بندی مضامین و ارزیابی پیام آن ها در تناسب با محیط و معماری شان، مورد توجه بوده است. از نتایج بررسی ها می توان به تنوع موضوعات نقاشی شده در اتاق طنبی (شاه نشین و پذیرایی) به عنوان مهم ترین بخش از معماری خانه ها و جایگاه ممتاز شومینه ها اشاره کرد. بیشترین تعداد و وسعت نقاشی های دیواری به ترتیب مربوط به نقوش «تزیینی گیاهی»، «گل و بوته»، «گل و گلدان» و دیوارنگاره ها با موضوع «طبیعت- ابنیه» و «طبیعت- انسان- ابنیه» است. در این نمونه ها، انتخاب مضامین تا اندازه زیادی متأثر از موقعیت اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و تمول سفارش دهنده بوده است؛ اما به طورکلی تأثیرپذیری از هنر غرب در نمایش موضوعات مختلف، مشهود است. پیام این دیوارنگاره ها دلالت ضمنی به مطلع بودن و به روز بودن کارفرمایان و یا نقاشان این آثار دارد و به کارگیری نقوش به عنوان موضوعی مستقل، کارکرد بیانگر آن ها را افزایش داده و به انتقال بهتر پیام اصالت فرهنگی صاحبان خانه ها، یاری رسانده است.

Content analysis of murals in Qajar houses of Tabriz

Wall painting in the Qajar period, in addition to the visual and decorative aspects, had a special communication function. The murals left in the valuable Qajar houses of Tabriz provide a unique context for exploring the capacities of this art media in accordance with the historical contexts and cultural developments of that period of history. This research is applied research in terms of purpose and is descriptive-analytical in terms of research methodology. The author grasped a qualitative approach to the query and utilized field studies and librarian methods of gathering the data. The research samples are consisted of the wall paintings that are identified in 11 Qajar historic houses of Tabriz city in the northwest of Iran. The main research query is what messages do the wall paintings convey to the observer? In answer to this question, the analysis of the content, understanding of the explicit messages, and implications of these motifs and paintings has been considered by classifying the themes and evaluating their figurative and visual messages in accordance with their environment and architecture. The results show that there are a variety of themes in the murals of the reception hall rooms as the most important part of the architecture of houses. Moreover, the position of fireplaces is privileged based on murals. In addition, the largest number of painted subjects are related to "decorative plants", "flowers and plants", "flowers and vases", "nature-buildings" and "nature- human figure -buildings" in the wall painting, respectively. In these cases, the choice of subject matter has been greatly influenced by the social, cultural, religious and financial status of the client. More importantly, the influence of Western art in the presentation of various subjects is evident. The message of these murals implies that the employers or painters of these works were aware and up-to-date nobles. The use of motifs as an independent subject has enhanced their expressive function and helped to better convey the message of cultural originality of homeowners.

تبلیغات