آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۹

چکیده

هدف: مطالعه رابطه بین بهزیستی تحصیلی با دو متغیر مهارت های ارتباطی و سبک های تفکر با نقش واسطه ای درگیری تحصیلی، هدف پژوهش حاضر بود که هم زمان با شرایط قرنطینه خانگی و اجرای آموزش های مجازی در مدارس، اجرا شد. روش پژوهش: حجم نمونه 373 نفر بود که از جامعه آماری دختران نوجوانان مدارس متوسطه دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. داده های پژوهش از طریق پرسشنامه های بهزیستی تحصیلی تومینین سوینی (2012)، مهارت های ارتباطی کوئیندام (2004)، سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر فرم کوتاه (1992) و درگیری تحصیلی ریو (2013) جمع آوری شد. تحلیل داده ها از طریق روش مدل یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافته ها: یافته ها حاکی از آن بود که اثر استاندارد مسیر مستقیم مهارت های ارتباطی (05/0=P، 167/0=β) و سبک های تفکر شامل دسته اول (05/0<P، 004/0=β)، دسته دوم (05/0=P، 13/0=β) و همین طور دسته سوم (05/0<P، 037/0=β) بر بهزیستی تحصیلی معنی دار نبود، اما اثر استاندارد مسیر غیرمستقیم مهارت های ارتباطی (05/0=P، 199/0=β) و سبک های تفکر دسته اول(05/0=P، 317/0=β) و دوم (05/0=P، 176/0=β) با نقش میانجی درگیری تحصیلی بر بهزیستی تحصیلی معنی دار بود. لیکن، این اثر در خصوص دسته سوم سبک های تفکر (05/0<P، 103/0=β) معنی دار نگردید. نتیجه گیری: مدل آزمون شده، از برازش مناسب برای تبیین بهزیستی تحصیلی بر اساس مهارت های ارتباطی و سبک تفکر با واسطه گری درگیری تحصیلی در دختران نوجوان برخوردار است.

Structural Modeling of Academic Achievement Well-being based on Communicative Skills and Thinking Styles through Mediation of Student Engagement in the days of the Covid-19 outbreak

Aim : The aim of the present research was the relation between Academic Achievement Well-being and two other variables including Communicative Skills and Thinking Styles through mediative role of Student Engagement coinciding home lockdown and virtual instruction. Methods : The Statistical Society of the research included the all of the female teenager students who were educating in the secondary high schools of Tehran in 1400-1401 academic year. A sample of 373 people was selected by sampling method of clustered Multi-stage. Achievement well-being questionnaire, Queendom Communication Skills Test-Revised, Sternberg & Wagner Thinking Styles Inventory and Reeve Academic engagement Scale were the measurement means of the research. The collected data were analyzed by using Structural Equation Model. Results : The findings of the research showed that the direct standard effect sizes of Communication Skills (β=.167, P>. 05) and Thinking Styles including the first group (β=.004, P> 05), the second group (β=.013, P>. 05) and the third group (β=.037, P>. 05) on Academic Achievement Well-being were not significant. The indirect standard effect sizes of Communication Skills (β=.199, p<.05) and two groups of Thinking Styles (β=.317, p<.05) and (β=.176, p<.05) on Academic Achievement Well-being through mediation of Student Engagement got significant, but the third group of Thinking Styles (β=-.103, p>.05) did not have significant indirect standard effect on Academic Achievement Well-being through mediation of Student Engagement. Conclusion : The results of the research supported the examined model and that it was an appropriate model in order to explain the Academic Achievement Well-being in female teenagers. 

تبلیغات