آرزوی مرگ از دیدگاه تفسیری ملاصدرا (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صدرالمتألهین از طریق بررسی و تفسیر اخلاق محورانه آیات تمنای موت نشان داده است که محب کامل و صادق خدا به دلایلی چون ولایت کامله خدا و برای وصول به سعادت اخروی و هم نجات از دنیای دنیّ و نیز به دلیل عرفان و شناخت خدا، آرزومند مرگ است. او تنها در صورتی که متقاضی استکمال بیشتر باشد، می تواند با تحمّل دوری محبوب، تقاضای دوام و بقای در دنیا را داشته باشد. موت ارادی و گونه عمل و زندگی این افراد نشان از آرزوی اصیل مرگ است که در نهاد آن هاست. محبت خود و دنیا و محبت خدا در طیفی ذومراتب و به شدت و ضعف در مؤمنین وجود دارد. محبت خدا چون به کمال برسد و محبت دنیا میل به صفر کند. تعبیر دیگرش، ولایت و عشق است و برانگیزاننده شوق و آرزوی مرگ است. اما آرزوی مرگ از شور زندگی نمی کاهد و ولیّ کامل تا در دنیا است به فکر تعمیر قلوب مردم و تکامل ایشان است. آرزوی مرگ اقدام برای مرگ نیست؛ بلکه مرگ ارادی و انقطاع از این دنیا و اشتغال به محبوب است تا زمانی که مرگ حقیقی رخ دهد و لقای کامل در دنیایی با ظرفیت بیشتر حاصل شود.Wishing for Death from MullaSadra'sInterpretive Point of View
Sadr al-Muta'allehin has shown through the moral study and interpretation of the verses of the wish of death that the perfect and sincere lover of God for reasons such as the perfect guardianship of God and to achieve happiness in the hereafter and salvation from this world and also because of mysticism and knowledge of God, longs for death. He can only demand permanence and survival in the world by enduring the beloved distance, if he seeks more perfection. The voluntary death and the type of action and life of these people show the genuine desire for death that is in their institution. Self-love and the world and the love of God are in a range of degrees and strengths and weaknesses in the believer. When the love of God reaches perfection and the love of the world tends to zero. Its other interpretation is guardianship and love, and it evokes the desire and desire for death. But the desire for death does not diminish the passion of life, and the perfect guardian is in the world thinking about repairing people's hearts and their development. The desire to die is not an act of death; Rather, it is voluntary death and disconnection from this world and employment with the beloved until real death occurs and complete encounter is achieved in a world with greater capacity.