آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

ضرورت شناخت مکتب شهید سلیمانی از آن رو است که شهادت ایشان از جمله ایام الله دانسته شده است که تذکر آن، انسان ساز، آموزنده و بیدارکننده بشریت است. لذا به عنوان نقطه عطف تاریخی و مؤلفه ای تاریخ ساز و دلیل راهی برای ساخت آینده محسوب شود. در اندیشه انقلاب اسلامی چنین انسان های تربیت یافته در مکتب اسلام ناب محمدی، می توانند انسان های مکتب ساز و نقش آفرین در برابر سلطه استکباری باشند. در این نوشتار تلاش شده است ضمن تبیین جوهره و ابعاد مکتب امام خمینی ;، در دستگاه معرفتی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی)، به توسعه و بازسازی مفهومی مکتب شهید سلیمانی با الگوی نامتوازن تطبیقی پرداخته شود و امتداد ذهنی و عینی مکتب تربیتی امام را در شخصیت و سیره شهید سلیمانی نشان داده شود. در دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی میان خط شهدا با خط امام راحل1، رابطه و نسبت این همانی وجود دارد و این همان نسبتی است که معظم له آن را در مورد سید شهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی مطرح کرده است و نشان داده می شود شهید سلیمانی به عنوان پیرو مکتب امام خمینی;، اسلام ناب تجلی یافته در رفتار و گفتار امام را پیگیری کرده و آن را تجلی بخشیده است.

Imam Khomeini's Political School and Martyr Soleimani In the Epistemological Structure of Grand Ayatollah Khamenei

The necessity of knowing the school of Martyr Soleimani is because he was trained in the era of Imam Khomeini and was the embodiment and crystallization of Imam Khomeini's political school of thought and his martyrdom is considered as one of the " Ayyam Allah ", that remind of them are Human breeder, educator and awakening humanity. Therefore, it is considered as a historic turning point and Component of making history and the reason for the way to build the future. In the thought of the Islamic Revolution, such educated human beings in the pure Muhammadi Islamic school can be school-building and role-playing human beings against arrogance. In this article, it has been tried to explain the essence and dimensions of Imam Khomeini's school, in the epistemological Structure of Grand Ayatollah Khamenei, to develop and rebuild the concept of Martyr Soleimani's school with an unbalanced comparative model and show the mental and objective extensions of imam's educational school in the character of Martyr Soleimani. In the view of the Supreme Leader of the Islamic Revolution, there is a relationship between the line of martyrs and the line of Imam , and this is the ratio that the Supreme Leader has raised about the martyrs of the Resistance of Qasem Soleimani and it is shown that Martyr Soleimani, as a follower of Imam Khomeini's school, has pursued and manifested pure Islam in the behavior and speech of the Imam.

تبلیغات