این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین جو سازمانی حمایتی و رفتارهای مشارکت جویانه مثبت مشتری با توجه به نقش میانجی رفتارهای فراوظیفهای مثبت مرتبط به کار شامل رفتارهای انطباقی و پیش نگر کارمند و اثر تعدیلی سرمایه روانشناختی مثبت کارکنان انجام شد. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ انجام آن توصیفی-پیمایشی بوده است. نمونهها شامل 513 کارمند و560 مشتری از 60 شرکت بیمه بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای و در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای سرمایه روانشناختی مثبت، جو سازمانی حمایتی، که توسط کارکنان پاسخ داده شدند و پرسشنامههای رفتار انطباقی، رفتارهای پیش نگر و رفتارهای مشارکت جویانه مثبت مشتری، که توسط مشتریان پاسخ داده شدند، استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS 24 و Amos 23و همچنین روش رگرسیون با استفاده از برنامه Process Macro استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد که رفتارهای فراوظیفهای مثبت مرتبط به کار، نقش میانجی در رابطه بین جو سازمانی حمایتی و رفتارهای فراوظیفهای مثبت مشتری ایفا میکنند. به علاوه، نتایج تأیید کرد که سرمایه روانشناختی مثبت در تعامل با جو سازمانی حمایتی بر رفتارهای پیش نگر و انطباقی کارکنان تأثیر مثبت داشته و این اثر تعاملی بر رفتارهای پیش نگر بیشتر از رفتارهای انطباقی است.