دانش انتظامی سمنان

دانش انتظامی سمنان

دانش انتظامی سمنان دوره 14 بهار 1403 شماره 51

مقالات

۱.

جایگاه به رسمیت شناختن حقوق مالکیت فکری در ایران و کشور های غربی

تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۶
تعارض منافع از موضوعاتی است که در هر زمینه و وضعیت ممکن است ایجاد شود. تعارض منافع انواع مختلف و متفاوتی دارد از تعارض منافع میان دو شخص تا تعارض منافع میان دو گروه و جمعیت. تعارض منافع عمومی و خصوصی نیز نوعی از انواع تعارض منافع می باشد که در این تعارض، منافع یک فرد یا یک گروه افراد در مقابل منافع جمعی یک جامعه قرار می گیرد. حال موضوع تعارض منافع عمومی و خصوصی در حقوق مالکیت فکری و نظام جهانی آن نیز وجود دارد. تعارض منافع در حقوق مالکیت فکری امری بدیهی است اما باید معنای دقیق و اثرات ناشی از این تعارض بررسی و اثبات گردد. تعارض منافع عمومی و خصوصی در حقوق مالکیت فکری ناشی از خود حمایت های حقوق مالکیت فکری می باشد اما این تعارضات باید به نحوی مدیریت شود که باعث نادیده گرفته شدن منافع عمومی نشود زیرا هدف از اعطای حقوق مالکیت فکری تنها حمایت از پدیدآورندگان نیست و رشد علمی ، فرهنگی ، تکنولوژی و در نهایت ارتقاء کیفی سطح زندگی انسان ها و جوامع نیز می باشد. حال بهترین راه برای محقق شدن هر دو هدف یعنی تامین منافع پدیدآورندگان یا همان منافع خصوصی و هم تامین منافع جوامع یعنی منافع عمومی مدیریت تعارض منافع و تلاش برای ایجاد تعادل منافع می باشد.
۲.

آسیب شناسی مدیریت جانشین پروری در فراجا (مورد مطالعه فرماندهی انتظامی استان سمنان)

تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۶
زمینه و هدف: تغییر در مدیریت ارشد بسیاری از سازمان ها منجر به تغییراتی در سایر سطوح مدیران می گردد که این تغییرات معمولا براساس برنامه ای مدون و منظم نیست. رسوخ نیروهای فاقد شایستگی در مدیریت، باعث بروز مشکلاتی برای سازمان می گردد. برنامه جانشین پروری یکی از ابزارهای مدیریت-استعداد است که تأمین نیروهای زبده برای سازمان را میسر می کند. هدف ازاین پژوهش آسیب شناسی مدیریت جانشین پروری در ف.ا.ا.سمنان است.روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه ی انجام توصیفی می باشد که به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه اجرا گردید. جامعه آماری شامل 267 نفر از فرماندهان،روسا،مدیران و کارشناسان لایه 1و2 ف.ا.ا.سمنان می باشد. بر اساس فرمول کوکران 158 نفر بعنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه استاندارد جانشین پروری که براساس مدل جانشین پروری کیم (2006) طراحی گردیده و این برنامه را در دو وضعیت فعلی و مطلوب مورد سنجش قرار می دهد، با روش نمونه گیری تصادفی ساده توزیع گردید. گردآوری داده ها با دو روش کتابخانه ای و روش میدانی انجام شد. جهت تعیین روایی از روش اعتبار محتوی و برای تعیین پایایی از فرمول آلفای کرونباخ استفاده شد. مقدار ضریب آلفای کرونباخ درکلیه متغیرها و کل پرسشنامه 82/0 می باشد. برای آزمودن فرضیه ها از آزمون های استنباطی ویلکاکسون، خی دو و فریدمن استفاده شد.
۳.

مدیریت جهادی (نهادی سازی سازمان با الگوی جهادی)

تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۶
سازمان ها به منظور هدایت، کنترل و نظارت بر عملکرد خود به منظور دستیابی به اهداف نیازمند به کارگیری علوم مدیریت هستند اما با توجه به تغییرات فرهنگی، فیزیولوژیکی، تکنولوژی و... در دنیای کنونی علوم کلاسیک دیگر جوابگوی تکاپوی پیچیدگی های دنیای کنونی نمی باشد. بنابراین می طلبد تا سقف را بشکافیم و طرحی نو دراندازیم. دین مبین اسلام منشأ گرفته از خالق عامل و بشر بهترین شیوه در اداره امور زندگی است اما مسئله این است که در مسائل مدیریتی نوین چه حرفی برای گفتن دارد. در این تحقیق سعی گردید بامطالعه مکاتب غربی مدیریت و همچنین بررسی دستورات دین اسلام در خصوص مملکت داری، تجارت و مسائل عمومی مدیریت، الگوی جدیدی از مدیریت که با نام مدیریت جهادی توسط مقام معظم رهبری معرفی گردید را شناسایی و تعریف کنیم. ماحصل این پژوهش این است که در دین اسلام از ابعاد مختلف به این موضوع پرداخته و توضیح داده شده است در پایان الگوی کلی و شاخصه ها الزامات این موضوع به دست آمده و معرفی گردیده است.
۴.

بررسی کارایی مدل ماشین بردار پشتیبان در برآورد تصادفات ناشی خستگی و خواب آلودگی (مطالعه موردی: محور سمنان – شاهرود)

تعداد بازدید : ۴ تعداد دانلود : ۷
خستگی و خواب آلودگی به عنوان عامل مهمی در تصادفات جاده ای در نظر گرفته می شود. سالانه تعداد کثیری از رانندگان وسایل نقلیه ی سنگین به علت خستگی و خواب آلودگی مصدوم و فوت می شوند و هزینه سنگینی در زمینه های مختلف به جامعه تحمیل می گردد. در این پژوهش به بررسی کارایی مدل ماشین بردار پشتیبان (SVM) در برآورد تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی محور سمنان – شاهرود پرداخته شد. داده های تصادف مورد مطالعه از سال 1395 الی 1401 می باشد. داده های ورودی به مدل شامل ماه، وضعیت روشنایی، ایام هفته، وضعیت جاده، وضعیت آب و هوا، نوع مسیله سواری، وضعیت ماشین، بسته بودن کمربند ایمنی، نوع صدمه وارد شده، جنسیت و میزان تحصیلات راننده در نظر گرفته شد. 70 درصد داده ها برای آموزش و 30 درصد دیگر برای آزمون مدل لحاظ شد. عملکرد مدل با معیارهای ارزیابی R2، RMSE و MAE ارزیابی شد. نتایج نشان داد که مدل SVM می تواند در شبیه سازی داده های تصادفات ناشی از خستگی و خواب آلودگی محور سمنان – شاهرود کارایی مناسبی داشته باشد. مقادیر R2، RMSE و MAE مدل در مرحله آزمون به ترتیب 9153/0 و 6745/2 و 8512/3حاصل شد که نشان از عملکرد خوب مدل را می دهد.
۵.

بهبود کنترل ترافیک شهری بر اساس اینترنت اشیاء با هوشمند سازی چراغ های راهنمایی و مسیریابی مجدد خودروها و کاهش زمان سفر

تعداد بازدید : ۶ تعداد دانلود : ۶
ترافیک سنگین در شهرهای پرجمعیت یکی از بزرگترین مشکلات شهروندان است. سنسورهای هوشمند نصب شده روی چراغ های راهنمایی می توانند به مدیریت این مشکل کمک کنند. این سنسورها که با استفاده از اینترنت اشیا (IoT) مدیریت می شوند، در هنگام ترافیک سنگین، مدت زمان توقف یا حرکت را بر اساس جریان ترافیک تنظیم می کنند. شبکه های پهن باند داده های ترافیکی را به صورت بلادرنگ فراهم می کنند که این امر به بهینه سازی هوشمندانه مسیریابی ترافیک کمک می کند. یکی از چالش های اصلی در بهینه سازی جریان ترافیک، تغییرات پویا و تأثیر مسیریابی بر روی مسیرهای دیگر است. در این پژوهش، مدلی برای محاسبه زمان سفر خیابان ارائه شده است. هر خودرو پس از ورود به شبکه، مسیر بهینه را به صورت پویا دریافت می کند. وضعیت ترافیک شهری به صورت دوره ای بررسی می شود و خیابان های مستعد ازدحام ترافیکی شناسایی می شوند. در گام اول، الگوریتم دایجسترا برای پیاده سازی مسیر کوتاه تر استفاده شده تا معیاری برای ارزیابی کارایی روش پیشنهادی باشد. سپس، عوامل مؤثر بر زمان سفر شناسایی و درجه اهمیت هر کدام مشخص می شود. با استفاده از الگوریتم A* و تحلیل اطلاعات شبکه های بین خودرویی، مسیر مطلوب با کوتاه ترین زمان سفر شناسایی می شود. نتایج شبیه سازی نشان دهنده تأثیر بسزای این روش در کاهش زمان سفر است. همچنین، مسیریابی خودروها و تنظیمات چراغ های راهنمایی بر اساس وضعیت ترافیک کنونی به صورت پویا انجام می شود. ارزیابی عملکرد روش ما با استفاده از شبیه سازی کارایی مدل پیشنهادی را در بهینه سازی جریان ترافیکی نشان می دهد.
۶.

مدیریت و نظارت هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی: راهکارهایی نوین برای نیروی انتظامی

تعداد بازدید : ۵ تعداد دانلود : ۶
در دنیای امروز، هوش مصنوعی به عنوان یکی از پیشرفته ترین فناوری ها محسوب میشود و نقشی حیاتی در توسعه و بهبود عملکرد نیروی انتظامی ایفا می کند. با افزایش پیچیدگی جرایم و چالش های امنیتی، نیروی انتظامی نیازمند راهکارهای هوشمند و کارآمد میباشد ، تا بتواند به تهدیدات جدید پاسخ دهد. در این مقاله به بررسی کاربردهای متنوع هوش مصنوعی در نیروی انتظامی میپردازیم، از جمله پیش بینی جرایم، نظارت بر ترافیک، و استفاده از سیستم های تشخیص چهره. هوش مصنوعی با توانایی های خود در پردازش داده ها، شناسایی الگوها و تحلیل اطلاعات، به نیروی انتظامی کمک می کند تا به شیوه ای مؤثرتر و سریع تر به تهدیدات پاسخ دهد. به عنوان مثال، راه حل هایی که یادگیری ماشین به ما میدهد،میتواند الگوهای جرمی را شناسایی کرده و به نیروی انتظامی کمک کنند تا در مناطق پرخطر حضور بیشتری داشته باشد. اما این فناوری نوین با چالش هایی نیز همراه است؛ از جمله مسائل حریم خصوصی، دقت الگوریتم ها و نیاز به زیرساخت های مناسب. دراین مقاله به تحلیل این چالش ها و کاربردها میپردازیم و راهکارهایی برای بهره برداری بهینه از هوش مصنوعی در نیروی انتظامی ارائه میدهیم. با توجه به اهمیت این موضوع، انتظار می رود نتایج و پیشنهاداتی که مطرح کردیم در این مقاله، راهگشای مسئولین و تصمیم سازان نیروی انتظامی در جهت ارتقای امنیت و نظم عمومی و بهبود کارایی سازمانی باشد. و در نهایت، با استفاده از هوش مصنوعی، نیروی انتظامی می تواند به نحو مؤثری به ارتقاء نظم و امنیت جامعه کمک کند و به چالش های امنیتی جدید پاسخ دهد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷