انگاره های نو در تحقیقات آموزشی

انگاره های نو در تحقیقات آموزشی

انگاره های نو در تحقیقات آموزشی سال اول زمستان 1401 شماره 2

مقالات

۱.

ادراک دانشجو معلمان از اهداف و وظایف شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان

نویسنده:
تعداد بازدید : ۱۹۱ تعداد دانلود : ۹۵
مقدمه و هدف این پژوهش باهدف شناسایی ادراک دانشجو معلمان از اهداف و وظایف شورای دانشگاه فرهنگیان در استان بوشهر در سال 1401-1402 انجام شده است. روش شناسی پژوهش : . روش تحقیق در این پژوهش، کیفی و با استفاده از تحلیل مضمون انجام شد. برای این منظور با کاربرد روش نمونه گیری هدفمند 24 نفر از مدیران دانشگاه، استادان و دانشجو-معلمان بر اساس قاعده اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. با استفاده از روش آتراید استرلینگ کدگذاری، تحلیل و ترسیم شد. روایی پژوهش با استفاده از تکنیک ممیزی کردن از سوی داور به دست آمد. برای محاسبه پایایی، کدگذاری با مطالعه سطر به سطر مصاحبه های انجام شده به صورت دستی در دو مرحله انجام گرفت و بعد از اتمام کدگذاری، نتایج این دو کدگذاری با یکدیگر مقایسه شدند. میزان پایایی کدگذاری مجدد 70/85 به دست آمد. یافته ها : . پس از کد کذاری و تحلیل داده ها تعداد 11 مضمون سازمان دهنده و در نهایت چهار مضمون فراگیر شامل: «مهارت های ادراکی»، «ساختار مدیریتی و تشکیلاتی دانشگاه»، «تشریک مساعی» و «نگرش های اخلاقی» که شکل دهنده مدل ادراک دانشجویان معلمان از اهداف و وظایف شورای صنفی دانشگاه فرهنگیان بودند شناسایی گردید. نتیجه گیری: در نظر گرفتن ویژگی های ادراکی درونی دانشجویان همچون خواسته ها، مشارکت در پیگیری حقوق دانشجویی، تقویت فضاهای همکاری، تلاش برای شناسایی طرح و رفع نقایص صنفی دانشجویان، احترام به آنها و مشارکت معلمان در امور رفاهی، تربیت بدنی و خدمات آموزشی از جمله مواردی است که با موضوع ادراک و نگهداشت آنان مرتبط است  
۲.

بررسی و مقایسه جهت گیری هدف، راهبردهای مقابله ای و منابع استرس در دانش آموزان دارای اختلال توجه و عادی شهرستان فراشبند

نویسنده:
تعداد بازدید : ۹۲ تعداد دانلود : ۹۷
مقدمه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه جهت گیری هدف، راهبردهای مقابله ای و منابع استرس در دانش آموزان دارای اختلال توجه و عادی صورت گرفت. روش شناسی پژوهش: . شرکت کنندگان این پژوهش شامل 300 نفر(150 نفر دارای اختلال توجه و 150 نفر بدون اختلال توجه) از دانش-آموزان شهرستان فراشبند بودند که براساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. به منظور بررسی و مقایسه متغیرهای پژوهش در دو گروه نمونه شرکت کنندگان، پرسش نامه اختلال توجه سوان (2004)، پرسش نامه جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، پرسش نامه راهبردهای مقابله ای استراچرز و همکاران (2000) و پرسش نامه منابع استرس گادزلا (1998) را تکمیل نمودند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن ها از طریق همسانی درونی تعیین شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول پرسش نامه ها بود. برای بررسی تفاوت بین دو گروه نمونه در متغیرهای پژوهش از روش تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد و برای بررسی رابطه بین جهت-گیری هدف و منابع استرس با راهبردهای مقابله ای از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده شد. بحث ونتیجه گیری: نتایج تحلیل آماری نشان داد که بین دو گروه نمونه در متغیرهای پژوهش تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین جهت گیری هدف و منابع استرس با راهبردهای مقابله ای رابطه چندگانه وجود دارد.
۳.

رابطه بین هرزه نگاری اینترنتی با عملکرد جنسی و انسجام خانواده در زوجین تحصیل کرده دانشگاه بندرعباس

نویسنده:
تعداد بازدید : ۲۱۵ تعداد دانلود : ۱۳۴
مقدمه و هدف: در طول قرون متمادی که از حیات جوامع بشری می گذرد، هرزه نگاری به رشد و توسعه ی خود ادامه داده است؛ تا جایی که امروزه از آن به عنوان یک صنعت یاد می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هرزه نگاری اینترنتی با عملکرد جنسی و انسجام خانواده در بین زوجین تحصیل کرده دانشگاه بندر عباس انجام شده است. روش شناسی پژوهش: . روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری پژوهش زوج های تحصیل کرده شهرستان بندرعباس می باشد که تعداد 79 زوج(158نفر) به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه مقیاس ارزیابی هرزه نگاری اینترنتی،مقیاس ارزیابی عملکرد جنسی و مقیاس ارزیابی تعارضات زناشویی استفاده شده است. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که بین هرزه نگاری اینترنتی و عملکرد جنسی رابطه معناداری وجود دارد و هرزه-نگاری اینترنتی قادر است که عملکرد جنسی را پیش بینی کند. همچنین نتایج نشان داد که بین هرزه نگاری اینترنتی و انسجام خانواده رابطه معناداری وجود ندارد و هرزه نگاری اینترنتی قادر به پیش بینی انسجام خانواده نیست. در بخش دیگر نیز نتایج نشان داد که بین مردان و زنان در عملکرد جنسی تفاوت معناداری وجود دارد ولی بین هرزهنگاری اینترنتی و انسجام خانواده مردان و زنان تفاوت معناداری دیده نشد. نتیجه گیری: عواملی وجود دارد که میتواند به عنوان یک جزء مخرب سبب کاهش یا از بین رفتن این انسجام موجود در بین خانواده ها شود که عملکرد جنسی و عوامل تأثیر گذار بر آن مانند هرزه نگاری اینترنتی می تواند جزئی انکارناپذیر باشند.
۴.

طراحی و اعتباریابی مدل هوش معنوی مدیران مدارس در استان بوشهر

تعداد بازدید : ۱۵۳ تعداد دانلود : ۱۰۸
مقدمه و هدف: هوش معنوی نه تنها در حوزه های فردی بلکه در حوزه های سازمانی نیز مورد توجه است وعلاوه بر حوزه های روان شناختی،وارد سایر حوزه های علوم انسانی از جمله مدیریت شده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل  هوش معنوی مدیران مدارس استان بوشهر بود . روش شناسی پژوهش : روش پژوهش حاضر، به صورت مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان پژوهش مدیران باتجربه آموزش و پرورش استان بوشهر بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند، رویکرد افراد کلیدی مدیرانی که سابقه بالاتر از 10سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد  و بالاتر در رشته های علوم تربیتی بودند شناسایی شدند و از آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت پذیرفت. تعداد 23 نفر بر اساس قاعده ی اشباع نظری انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور بررسی اعتبار نتایج تحقیق از ملاکهای باورپذیری ، تایید پذیری و اعتماد پذیری استفاده شد. یافته ها : مدل هوش معنوی از دیدگاه مدیران مدارس شامل ابعاد فضایل اخلاقی، معناجویی، شایسته سالاری و تعاملات معنوی سازمان بود که درقبال مدلی ارائه شد و در پایان مدل مذکور توسط 14 نفر از اساتید دانشگاه و مدیرانی که مدرک دکترا داشتند یا دانشجوی سال آخر دکترا بودند مورد اعتباریابی قرار گرفت و از اعتبار لازم برخوردار بود.   نتیجه گیری : هوش معنوی مدیران در این پژوهش  شامل ابعاد فضایل اخلاقی، معناجویی، شایسته سالاری و تعاملات معنوی سازمان بود..و مسئولان آموزش و پرورش می توانند مدیراننی با این وپژگی ها را استخدام کرده و یا با تمهیدات لازم این ویژگی ها را در مدیران بهینه سازی کنند.
۵.

بررسی تاثیر ظرفیت یادگیری سازمانی بر اثربخشی و خلاقیت سازمانی معلمان و مدیران مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان فراشبند

تعداد بازدید : ۹۹ تعداد دانلود : ۱۰۳
مقدمه و هدف: قابلیت یادگیری سازمانی، توانایی سازمان برای یادگیری از تجربیات خود و انتقال آنها در زمان و مرزها است. یک سازمان از طریق قابلیت یادگیری بهبود می یابد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر ظرفیت یادگیری سازمانی بر اثربخشی و خلاقیت سازمانی معلمان ومدیران مدارس ابتدایی شهرستان فراشبند بود. روش شناسی پژوهش: . روش تحقیق در این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه معلمان ومدیران مدارس ابتدایی شهرستان فراشبند بود که تعداد معلمان 178 نفر وتعداد مدیر 49نفر می باشد وحجم نمونه مورد مطالعه بر اساس تمام شماری بود. یافته ها: نتایج حاصله نشان داد بین ظرفیت یادگیری سازمانی با خلاقیت و اثربخشی معلمان و مدیران رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد. ظرفیت یادگیری سازمانی تاثیرمثبت ومعنی داری بر خلاقیت سازمانی معلمان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان فراشبنددارد.ظرفیت یادگیری سازمانی تاثیر مثبت ومعنی داری براثر بخشی معلمان و مدیران آموزش و پرورش شهرستان فراشبند دارد. نتیجه گیری: قابلیت یادگیری سازمانی به عنوان ویژگی ها یا عوامل سازمانی و مدیریتی در نظر گرفته می شود که فرآیند یادگیری سازمانی را تسهیل می کند یا به سازمان امکان یادگیری می دهد. و احتمالا می تواند سبب ساز خلاقیت و اثربخشی شود
۶.

تجربه زیسته مدیران زن در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دختران مدارس متوسطه شیراز

تعداد بازدید : ۱۹۹ تعداد دانلود : ۹۵
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اداراک شده مدیران از آسیب های اجتماعی دختران مدارس متوسطه و طراحی مدل مناسب بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی توصیفی و با استفاده از تحلیل مضمون بود.. مشارکت کنندگان بالقوه ، کلیه مدیران زن در دبیرستان های نواحی چهار گانه شیراز و مشارکت کنندگان بالفعل مدیرانی که دارای حداقل 10 سال سابقه مدیریتی مدارس که حداقل 3تا 5 مورد نابهنجاری در بین دانش آموزان داشتند بودند..روش نمونه گیری هدفمند و ملاک محور بوده است و بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد شرکت کنندگان 21 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته بود. به منظور تضمین اعتبار یافته ها با اختصاص زمان لازم ، تلفیق روش ها و بازنگری فرم های مصاحبه های انجام شده توسط مصاحبه شوندگان استفاده شد .همچنین جهت تاییدپذیری یافته ها از هر گونه سو گیری در مراحل مصاحبه پرهیز شد و برای افزایش اطمینان از راهنمایی و نظارت اساتید استفاده گردید. یافته ها: مضامین ادراک مدیران زن از آسیب های اجتماعی در مدارس دختران در مدارس نواحی چهار گانه شیراز شامل یازده بعد اقدامات وزارتی، بهسازی مدارس ، ارزشمداری ، سواد رسانه ای، ساختار خانواده ، صمیمیت در خانواده ، شرایط اقتصادی خانواده ،آموزش، انسجام روانشناختی ، دین باوری و فشار همسالان می باشد که هر کدام نیز شامل مولفه های گوناگونی می باشند. بحث و نتیجه گیری: :یافته های این مطالعه می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی پیش روی مدیران زن در مدارس متوسطه و سایر مقاطع موثر باشد.با فراهم نمودن زیر ساخت های مناسب در سطح ستادی آموزش و پرورش و تمرکز زدایی در کنار فرهنگ سازی و آموزش های مهارت محور و تقویت و تعمیق خودشناسی و اعتماد به نفس در دانش آموزان دختر می توان شاهد روند کاهشی آسیب های اجتماعی در مدارس و اجتماع بود.
۷.

چگونه توانستم مهارت ارتباط مؤثر را در دانش آموزان بهبود دهم؟

نویسنده:
تعداد بازدید : ۲۷۳ تعداد دانلود : ۱۷۸
مقدمه و هدف: ارتباط یکی از اساسی ترین مهارت هایی است که می توان به آن اندیشید و یکی از مهم ترین زمینه های سلامت زندگی اجتماعی و منشأ فرهنگ و به عنوان زمینه و مبنای حرکت و ارتقای انسانی است که اگر ویروسی شود، بی شک پایه ی اصلی زندگی می لغزد و رضایت از آن محو می شود. هدف کلی از انجام پژوهش حاضر بهبود مهارت ارتباط مؤثر در بین دانش آموزان مد نظر بوده است. در راستای تحقق هدف اصلی دلایل رفتارهای ناهنجار دانش آموزان و روش هایی جهت کاهش رفتارهای ناهنجار دانش-آموزان بررسی می شود. روش شناسی پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش کیفی با راهبرد اقدام پژوهی انجام شده است. ابزار پژوهش شامل مصاحبه و مشاهده است. یافته ها: بر اساس یافته های به دست آمده، عوامل مؤثر در مهارت های ارتباطی به عوامل مربوط به فقدان وقت گذاشتن برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، توجه بیش از اندازه و وقت گذاشتن در شبکه های مجازی، فقدان سواد رسانه در انتخاب کانال-ها و شبکه های مجازی مناسب، توجه بیش از حد به آموزش و درس دانش آموزان (کودکان و نوجوانان) و توجه کمتر به پرورش و تربیت آنها و محصور شدن در شبکه های مجازی و ماهواره ای تقسیم شد. بحث ونتیجه گیری: یافته های این مطالعه می تواند در کاهش چالش های پیش روی والدین، معلمین و مسئولین تربیتی موثر باشد. معلمین و مسئولین امر تعلیم و تربیت با الگوسازی مناسب در زمینه ی نحوه ی بکارگیری ارتباط مؤثر، بسترمستعدی جهت آموزش عینی تر، فراهم سازند.