نویسندگان: زهرا سادات حسینی

کلیدواژه‌ها: مدل هوش معنوی مدیران مدارس بوشهر

حوزه های تخصصی:
شماره صفحات: ۸۳ - ۹۷
دریافت مقاله   تعداد دانلود  :  ۱۰۸

چکیده

مقدمه و هدف: هوش معنوی نه تنها در حوزه های فردی بلکه در حوزه های سازمانی نیز مورد توجه است وعلاوه بر حوزه های روان شناختی،وارد سایر حوزه های علوم انسانی از جمله مدیریت شده است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل  هوش معنوی مدیران مدارس استان بوشهر بود . روش شناسی پژوهش : روش پژوهش حاضر، به صورت مطالعه موردی کیفی است و مشارکت کنندگان پژوهش مدیران باتجربه آموزش و پرورش استان بوشهر بودند. با استفاده از نمونه گیری هدفمند، رویکرد افراد کلیدی مدیرانی که سابقه بالاتر از 10سال و دارای مدرک کارشناسی ارشد  و بالاتر در رشته های علوم تربیتی بودند شناسایی شدند و از آنها مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت پذیرفت. تعداد 23 نفر بر اساس قاعده ی اشباع نظری انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور بررسی اعتبار نتایج تحقیق از ملاکهای باورپذیری ، تایید پذیری و اعتماد پذیری استفاده شد. یافته ها : مدل هوش معنوی از دیدگاه مدیران مدارس شامل ابعاد فضایل اخلاقی، معناجویی، شایسته سالاری و تعاملات معنوی سازمان بود که درقبال مدلی ارائه شد و در پایان مدل مذکور توسط 14 نفر از اساتید دانشگاه و مدیرانی که مدرک دکترا داشتند یا دانشجوی سال آخر دکترا بودند مورد اعتباریابی قرار گرفت و از اعتبار لازم برخوردار بود.   نتیجه گیری : هوش معنوی مدیران در این پژوهش  شامل ابعاد فضایل اخلاقی، معناجویی، شایسته سالاری و تعاملات معنوی سازمان بود..و مسئولان آموزش و پرورش می توانند مدیراننی با این وپژگی ها را استخدام کرده و یا با تمهیدات لازم این ویژگی ها را در مدیران بهینه سازی کنند.

Designing spiritual intelligence Model of school principals in Bushehr province in Iran

Introduction and purpose: Spiritual intelligence is of interest not only in individual fields but also in organizational fields, and in addition to psychological fields, it has entered other fields of human sciences, including management.The purpose of this research was to design the model of spiritual intelligence of school principals in Bushehr province. Research Methodology: The current research method was a qualitative case study and the research participants were experienced education managers of Bushehr province. Using targeted sampling, the approach of key people of managers who had more than 10 years of experience and had a master's degree or higher in educational sciences were identified, and a semi-structured interview was conducted with them. 23 people were selected and interviewed based on the rule of theoretical saturation. In order to check the validity of the research results, the criteria of believability, verifiability and reliability were used. Findings: The model of spiritual intelligence from the point of view of school administrators included the dimensions of moral virtues, seeking meaning, meritocracy and spiritual interactions of the organization, which was presented to the model, and at the end of the said model, 14 university professors and managers who had a doctorate degree or were final year doctoral students Accreditation was placed and had the necessary validity.  conclusion: The spiritual intelligence of the managers in this research included the dimensions of moral virtues, seeking meaning, meritocracy and spiritual interactions of the organization.. Policymakers and planners in education can pay attention to these dimensions in employing school principals or optimize these characteristics in principals with the necessary arrangements.

تبلیغات