تجربه زیسته مدیران زن در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دختران مدارس متوسطه شیراز
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: هدف این پژوهش بررسی اداراک شده مدیران از آسیب های اجتماعی دختران مدارس متوسطه و طراحی مدل مناسب بود. روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی توصیفی و با استفاده از تحلیل مضمون بود.. مشارکت کنندگان بالقوه ، کلیه مدیران زن در دبیرستان های نواحی چهار گانه شیراز و مشارکت کنندگان بالفعل مدیرانی که دارای حداقل 10 سال سابقه مدیریتی مدارس که حداقل 3تا 5 مورد نابهنجاری در بین دانش آموزان داشتند بودند..روش نمونه گیری هدفمند و ملاک محور بوده است و بر اساس قاعده اشباع نظری تعداد شرکت کنندگان 21 نفر انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری مصاحبه به صورت نیمه ساختار یافته بود. به منظور تضمین اعتبار یافته ها با اختصاص زمان لازم ، تلفیق روش ها و بازنگری فرم های مصاحبه های انجام شده توسط مصاحبه شوندگان استفاده شد .همچنین جهت تاییدپذیری یافته ها از هر گونه سو گیری در مراحل مصاحبه پرهیز شد و برای افزایش اطمینان از راهنمایی و نظارت اساتید استفاده گردید. یافته ها: مضامین ادراک مدیران زن از آسیب های اجتماعی در مدارس دختران در مدارس نواحی چهار گانه شیراز شامل یازده بعد اقدامات وزارتی، بهسازی مدارس ، ارزشمداری ، سواد رسانه ای، ساختار خانواده ، صمیمیت در خانواده ، شرایط اقتصادی خانواده ،آموزش، انسجام روانشناختی ، دین باوری و فشار همسالان می باشد که هر کدام نیز شامل مولفه های گوناگونی می باشند. بحث و نتیجه گیری: :یافته های این مطالعه می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی پیش روی مدیران زن در مدارس متوسطه و سایر مقاطع موثر باشد.با فراهم نمودن زیر ساخت های مناسب در سطح ستادی آموزش و پرورش و تمرکز زدایی در کنار فرهنگ سازی و آموزش های مهارت محور و تقویت و تعمیق خودشناسی و اعتماد به نفس در دانش آموزان دختر می توان شاهد روند کاهشی آسیب های اجتماعی در مدارس و اجتماع بود.The lived experience of female principals in preventing Social Injuries among girls in Shiraz junior high school in Iran
Introduction: The purpose of this research was to analyze The lived experience of female principals in preventing Social Injuries among girls in Shiraz junior high school to design a suitable model. lresearch methodology: The method of the current research was a qualitative descriptive phenomenology type using thematic analysis. The participants were administrators who had at least 10 years of experience in managing schools that had at least 3 to 5 cases of abnormality among students. The sampling method was purposeful and criteria-based, and based on the rule of theoretical saturation, the number of participants was 21. The measurement tool was a semi-structured interview. In order to ensure the validity of the findings, by allocating the necessary time, combining the methods and reviewing the interview forms conducted by the interviewees were used. Also, in order to confirm the findings, any bias was avoided in the interview stages, and to increase the confidence of guidance and The supervision of professors was used. Findings: Based on the findings, the theme network of female principals' perception of social injuries in girls' schools in schools in the four districts of Shiraz includes eleven dimensions of ministerial measures, school improvement, value orientation, media literacy, family structure, intimacy in the family. , economic conditions of the family, education, psychological cohesion, religious beliefs and peer pressure, each of which includes various components. Conclusion : The findings of this study can be effective in reducing the social harm faced by female principals in secondary schools and other levels. And skill-based training and strengthening and deepening of self-knowledge and self-confidence in female students can be seen in the decreasing process of social damage in schools and society.