چکیده

بدل پوشی در نمایشِ آیینی شبیه، به عنوان شگردی آیینی تلقی می گردد که ریشه های آن به باورهای اسطوره ای، اعتقادی و اجتماعی کهن بازمی گردد. نمایشِ آیینی، فعالیتی جمعی و اجتماعی است که دربردارنده انواعِ متنوعی از گفتار، کنش و حرکاتی نمادین است که نسبتی مستقیم با معنویت و امر مقدس دارد. این مقاله به طور مشخص بر شناختِ انواعِ بدل پوشیِ نقش خوان (نمایشگر) در گونه نمایشی شبیه (تعزیه) تمرکز یافته است و قصد دارد با طبقه بندی و آشکارسازیِ بدل پوشیِ نقش خوانان، و بررسی پیوند میان انواع گسترده آن در نمایش های شبیه با آیین ها و مناسک کهن ایرانی، این پرسش را مطرح سازد که ریشه های کدام یک از جنبه های آیینی، مذهبی، و فرهنگی را می توان در کنش بدل پوشی در نمایش های شبیه بازشناخت؟ این پژوهش با روش توصیفی و تحلیلی و بر بنیاد منابع کتابخانه ای و همچنین با مراجعه به اسناد تصویری انجام یافته است و بر مبنای پرسشِ مطرح شده، با ارائه یک طبقه بندی ابداعی از انواع بدل پوشیِ نقش خوانان در نمایش های شبیه، این فرضیه را به اثبات می رساند که شگردهای گوناگون بدل پوشی، بازتابی از آیین هایی کهن است که در میان باورها، مناسک آیینی ، مذهب و فرهنگ دیرینه ملت ایران نهفته بوده است.

The Disguise of Performers in the Ritual Play of Shabih (Ta’ziyeh)

Disguise in the ritual performance of Shabih is considered a ritual technique rooted in ancient mythological, religious, and social beliefs. Ritual performance is a collective and social activity that encompasses various forms of speech, symbolic actions, and movements directly related to spirituality and the sacred. This article specifically focuses on identifying the types of disguises performed by performers in Shabih (Ta’ziyeh). It aims to classify and reveal these disguises, and by examining their connections to ancient Iranian rituals and ceremonies, it raises the question of which ritualistic, religious, and cultural origins can be recognized in the act of disguise within Shabih performances. This research is conducted through a descriptive and analytical method, based on library sources as well as visual documents. Based on the posed question, and presenting an original classification of the types of disguises used by performers in Shabih plays, the study demonstrates that various disguise techniques reflect ancient rituals embedded within the beliefs, ritual ceremonies, religion, and longstanding culture of the Iranian nation.

تبلیغات