رویکرد ملیک اصلانیان در به کارگیری پتانسیل مد برای ایجاد انسجام در قطعۀ «واریاسیونِ رقص روی تم ارمنی» (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نحوه به کارگیری مدهای موسیقی محلی در آهنگسازی معاصر، دغدغه بسیاری پژوهشگران و آهنگسازان است. چگونگی برقراری انسجام در قطعات، کشف پتانسیل های مد، فرم استفاده شده و گسترش ایده برگرفته از موسیقی محلی تأملاتی جدی می طلبد که بررسی آثار گذشتگان می تواند راهکارهایی پیش روی آهنگساز و پژوهشگر قرار دهد. سؤال پژوهش بدین شرح است که اصلانیان چگونه و در چه وجوه، هارمونیک یا ملودیکی از تم محلی در قطعه «واریاسیونِ رقص» بهره می برد؟ و دوم عامل انسجام بخش قطعه از لحاظ هارمونیک چیست؟ این پژوهش در ابتدا با استناد به منابع کتابخانه ای، ویژگی های برگرفته از مدهای محلی را در آهنگسازی به طور عام جمع بندی می کند. در مرحله بعد، هر واریاسیون و ایده هارمونیک و ملودیک آن روشن می شود. در مرحله نهایی به سازماندهی مصالح ملودیک می پردازد تا بتوان ارتباط بین قسمت ها را درک کرد. نتایج نشان می دهد، آهنگساز از پتانسیل فاصله ای تم ارمنی در مد لیدین بهره می گیرد و ساختار عمودی آکوردها، پدال های آکوردی و خطوط کنترپوآنی خود را بر مبنای سلول (016) و برگرفته از لیدین شکل می دهد. تأکید بر ساختار فاصله ای یکسان در کل قطعه، انسجام کلی را در اثر ایجاد می کند.Melik-Aslanian’s Approach to Utilizing the Potential of Music Mode for Establishing Cohesion in “Dance Variations on an Armenian Theme”
The application of folk music modes in contemporary composition is a significant and appealing topic for many researchers and composers, with Melik-Aslanian’s work serving as a key point of interest. Understanding how he establishes cohesion in his pieces and explores the potential of modes, formal issues, and the development of ideas derived from folk music is a compelling area of study. By examining his works, we can gain valuable insights that can inform our compositions and research. The research question is as follows: First, how and what harmonic or melodic aspects of the folk mode does Aslanian utilize in “Dance Variations”? Secondly, what harmonic factors make the piece coherent? This paper first summarizes the characteristics derived from folk modes in composition based on library resources. Next, each variation and its harmonic and melodic ideas are clarified. Finally, this paper organizes the melodic materials to facilitate an understanding of the relationships between the sections. The analysis results of this piece show that the composer utilizes the intervallic potential of the Armenian theme in the Lydian mode and shapes the vertical structure of chords, chordal pedals, and contrapuntal lines based on the (016) cell, derived from the Lydian mode. Emphasis on a consistent intervallic structure throughout the piece creates overall cohesion in the work.







