شناسایی و تحلیل سناریوهای بهبود توانمندسازها و قابلیت های مؤثر در چابکی نسل چهارم دانشگاه ها (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر چابکی نسل چهارم دانشگاه ها، به صورت مطالعه موردی در دانشگاه گناباد انجام شده است. چابکی دانشگاه به ساختاری انعطاف پذیر جهت پاسخگویی کارآمد و اثربخش به الزامات محیطی و سازگاری با تغییرات متعدد اشاره دارد. این تغییرات ازنظر محتوایی به دانشگاه نسل چهارم و ازنظر ساختاری به دانشگاه های چابک منتهی می شود. دستیابی به چابکی نیازمند توانمندسازها و قابلیت هایی است که بتواند دانشگاه را در مسیر تحول به سمت نسل چهارم هدایت کند. این پژوهش با استفاده از روش ترکیبی فراترکیب (مرور نظام مند ادبیات) و تکنیک های تصمیم گیری چندمعیاره فازی اجرا شده است. ابزار گردآوری داده ها، بررسی اسناد و مدارک موجود در حوزه پژوهش بوده است که در این راستا 59 مقاله شناسایی شد که پس از پالایش و کنترل کیفیت، 24 مقاله به عنوان مبنای تحلیل انتخاب شدند. به منظور هماهنگ سازی این عوامل با دانشگاه موردمطالعه، نظرات خبرگان دانشگاه گناباد در قالب یک تیم تصمیم هفت نفره از مدیران ارشد و میانی جمع آوری شد. در این پژوهش، 10 عامل اصلی شامل تکنولوژی اطلاعات، منابع مالی، فرهنگ، پایش مستمر سطح چابکی، مدیریت منابع، سازمان یادگیرنده و غیره شناسایی شدند. پس از ارزیابی وضع موجود و تعیین اهمیت هرکدام از عوامل، وزن آن ها با استفاده از روش AHP فازی محاسبه شد. پرسشنامه های ارزیابی وضع موجود و توانمندی اجرایی هر عامل نیز توسط تیم تصمیم تکمیل شدند. درنهایت، داده ها در ماتریس دوبعدی توانمندی-شکاف موزون تحلیل شدند و اولویت بندی عوامل انجام گرفت. نتایج نشان داد که عوامل منابع مالی سازمان، فرهنگ، پایش مستمر سطح چابکی، مدیریت منابع و سازمان یادگیرنده در اولویت بالاتری قرار دارند. این یافته ها نشان می دهد که برای تحقق دانشگاه های نسل چهارم، علاوه بر توسعه فناوری، باید بر بهبود مدیریت منابع، ایجاد فرهنگ تغییر و سیستم های ارزیابی عملکرد تأکید شود. این پژوهش چارچوبی منسجم ارائه می دهد که می تواند به مدیران و سیاست گذاران دانشگاهی کمک کند تا مدل های مدیریتی و آموزشی خود را بهینه سازی کرده و دانشگاه ها را در مسیر تحول به سمت نسل چهارم هدایت نمایند.Identifying and Prioritizing Enablers and Effective Capabilities in the Agility of the Fourth Generation of Universities
This research aims to identify and prioritize the factors affecting the fourth generation agility of universities, and has been conducted as a case study at Gonabad University. University agility refers to a flexible structure for efficient and effective response to environmental requirements and adaptation to multiple changes. These changes lead to the fourth generation university in terms of content and to agile universities in terms of structure. Achieving agility requires enablers and capabilities that can guide the university on the path of transformation towards the fourth generation. This research has been conducted using a combined meta-synthesis method (systematic literature review) and fuzzy multi-criteria decision-making techniques. The data collection tool was a review of existing documents in the research field, and in this regard, 59 articles were identified, of which 24 articles were selected as the basis for analysis after filtering and quality control. In order to coordinate these factors with the university under study, the opinions of Gonabad University experts were collected in the form of a seven-member decision team of senior and middle managers. In this study, 10 main factors were identified, including information technology, financial resources, culture, continuous monitoring of agility, resource management, learning organization, etc. After evaluating the current situation and determining the importance of each factor, their weight was calculated using the fuzzy AHP method. Questionnaires for assessing the current situation and the executive capability of each factor were also completed by the decision team. Finally, the data were analyzed in a two-dimensional balanced capability-gap matrix and the factors were prioritized. The results showed that the factors of organizational financial resources, culture, continuous monitoring of agility, resource management, and learning organization are in higher priority. These findings indicate that in order to realize fourth-generation universities, in addition to developing technology, emphasis should be placed on improving resource management, creating a culture of change, and performance evaluation systems. This study provides a coherent framework that can help university administrators and policymakers optimize their management and educational models and guide universities on the path of transformation towards the fourth generation.







