چکیده

 این پژوهش با هدف شناسائی محورهای تدوین خط مشی توسعه منابع انسانی مبتنی بر ارزش های فرهنگی و مسئولیت اجتماعی در صنعت بانکداری ایران به روش کیفی انجام شده است. اجرای بخش کیفی این پژوهش در دو مرحله مرور سیستماتیک و مصاحبه با خبرگان صورت پذیرفته است روش تجزیه و تحلیل یافته های پژوهش مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون می باشد. ابزار گردآوری داده ها از نوع فیش برداری و مصاحبه است. جامعه آماری در ابتدا منابع و مستندات علمی مرتبط و منتخب و در مرحله دوم نخبگان صنعت بانکداری ایران و اساتید دانشگاهی متخصص در زمینه مدیریتی هستند که به روش هدفمند معیارمحور انتخاب گردیدند. در این پژوهش در گام اول ،پس از مطالعه متن 80 منبع منتخب، نسبت به تلخیص و استخراج مفاهیم مرتبط با موضوع پژوهش از متن منابع و پژوهش های کمی و کیفی در ادبیات تحقیق اقدام گردید. در مرحله دوم پژوهش ، شناسائی و استخراج مفاهیم معنادار از متن مصاحبه های نیمه ساختار یافته انجام شده است. در مرحله سوم پژوهش، مضامین اولیه شناسائی شده از مفاهیم مربوط به ادبیات پژوهش و مصاحبه نیمه ساختاریافته با یکدیگر ادغام ، در مجموع تعداد 463 مضمون اولیه شناسائی گردید. به دلیل تعداد تکرار برخی از مضامین اولیه شناسائی شده ، همپوشانی بر پایه قرابت مفهومی و یا مشابهت معنائی با مضامین حاصل از ادبیات تحقیق و یا مصاحبه های قبلی انجام شده ، تعداد61 مضمون اولیه از مجموع 463 مضمون اولیه شناسائی شده حذف و در نهایت تعداد 402مضمون اولیه شناسائی گردید. در مرحله چهارم پژوهش مضامین اولیه در قالب  96 مضمون پایه دسته بندی و با لحاظ ارتباط معنایی مضامین پایه و نظرات خبرگان تعدا 29 مضمون سازنده(مولفه اصلی) شناسائی گردید . در مرحله پنجم پژوهش ، تعداد 29 مولفه شناسائی شده درقالب 4 بعد احصاء ودسته بندی و نام گذاری دقیق شدند. در نهایت با توجه به ماهیت توسعه ای ، فرآیندی و یا اجرائی هربعد ، ابعاد مذکور در قالب 2 مضمون فراگیر شناسائی ، دسته بندی و استخراج گردیدند. مطابق نتایج  به دست آمده پژوهش ، ابعاد : 1-رهبری و حکمرانی مبتنی بر ارزش ها و مسئولیت اجتماعی ، 2-رویکردهای تکاملی و آینده نگر در حوزه HRMو CSR ، 3-تقویت تعامل و مشارکت اجتماعی در حوزه CSR ، 4-جذب، استخدام و آموزش کارکنان بر مبنای ارزش ها و CSR ؛ در قالب 2 تم فراگیر محورهای راهبردی و محورهای عملیاتی بایستی در تدوین خط مشی هایHR توسعه گرای نظام  بانکداری ایران لحاظ گردند .  

Identifying the axes of developing development-oriented human resources policies based on cultural values and social responsibility in the Iranian banking industry with a content analysis approach

This research aims to identify the axes of developing human resources policies based on cultural values and social responsibility in the Iranian banking industry using a qualitative method. The qualitative part of this research was carried out in two stages: systematic review and interviews with experts. The method of analyzing the research findings is based on a content analysis approach. The data collection tool is a questionnaire and interview. The statistical population is initially selected relevant scientific sources and documents, and in the second stage, elites of the Iranian banking industry and university professors specializing in management who were selected using a purposeful criteria-based method. In this research, in the first step, after studying the text of 80 selected sources, a summary and extraction of concepts related to the research topic were carried out from the text of quantitative and qualitative sources and research in the research literature. In the second stage of the research, meaningful concepts were identified and extracted from the text of semi-structured interviews. In the third stage of the research, the primary themes identified from the concepts related to the research literature and semi-structured interviews were merged, and a total of 463 primary themes were identified. Due to the number of repetitions of some of the identified primary themes, overlap based on conceptual affinity or semantic similarity with themes from the research literature or previous interviews, 61 primary themes were eliminated from the total of 463 identified primary themes, and finally 402 primary themes were identified. In the fourth stage of the research, the primary themes were categorized into 96 basic themes, and 29 constituent themes (main components) were identified based on the semantic relationship of the basic themes and the opinions of the experts. In the fifth stage of the research, the 29 identified components were counted, categorized, and named in the form of 4 dimensions. Finally, considering the developmental, processual, or executive nature of each dimension, the aforementioned dimensions were identified, categorized, and extracted in the form of 2 comprehensive themes. According to the results of the research, the dimensions: 1- Leadership and governance based on values and social responsibility, 2- Evolutionary and forward-looking approaches in the field of HRM and CSR, 3- Strengthening social interaction and participation in the field of CSR, 4- Attracting, hiring and training employees based on values and CSR; in the form of 2 overarching themes of strategic axes and operational axes, should be considered in the formulation of developmental HR policies of the Iranian banking system.

تبلیغات