آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل مهارت های ضروری دیجیتال مورد نیاز متخصصان منابع انسانی در بخش بانکداری انجام شده است. در پژوهش حاضر یک رویکرد ترکیبی کمّی  کیفی به کار گرفته شده است. در مرحله کیفی، هشت نفر از کارشناسان منابع انسانی دیجیتال از بانک های استان سمنان با استفاده از روش نمونه گیری غیراحتمالی  قضاوتی و برای مرحله کمّی نمونه ای متشکل از ده نفر از کارشناسان منابع انسانی همان بانک ها به روش نمونه گیری قضاوتی غیر احتمالی انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه جمع آوری و با استفاده از تحلیل مضمون با نرم افزار Maxqda18 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. متعاقباً از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی برای اولویت بندی مضامین شناسایی شده استفاده شد. برای رسیدن به نقش ها و مهارت های مدیریت منابع انسانی دیجیتال هشت مضمون اصلی به شرح ذیل ایجاد شد: تعامل و همکاری کارکنان، استراتژی های بانک ها برای انطباق کارکنان با تغییرات دیجیتال، توسعه کارکنان، ابزارها و فناوری های دیجیتال، مهارت های متخصصان منابع انسانی دیجیتال، چالش ها در انطباق با تغییرات دیجیتال، تحولات دیجیتال بر نقش منابع انسانی، و نقش منابع انسانی در پاسخگویی به تحول دیجیتال. فرایند اولویت بندی نیز در بخش کمّی سه موضوع کلیدی را برجسته کرد: مهارت های متخصصان منابع انسانی دیجیتال، استراتژی های بانک ها برای انطباق کارکنان با تغییرات دیجیتال، و تأثیر تغییرات دیجیتال بر نقش منابع انسانی.

The Future of Human Resources in Banking: Identifying Digital Skills for Success in Banks in Semnan Province

The current research was conducted with the aim of identifying and analyzing the essential digital skills required by human resources professionals in the banking sector. A mixed-method approach was employed, combining qualitative and quantitative techniques. In the qualitative phase, eight experts in digital human resources from state banks in Semnan were selected using a non-probabilistic-judgmental sampling method until theoretical saturation was reached. For the quantitative phase, a sample of ten human resource experts from the same banks was also chosen through non-probability judgmental sampling. Data was collected through expert interviews and analyzed using thematic analysis with MAXQDA software, which involved three stages: primary coding, secondary theme identification, and main theme extraction. The Fuzzy Analytic Hierarchy Process (FAHP) method was subsequently used to prioritize the identified themes. Then, during sub-theme coding, the process of linking the categories with their sub-categories and linking the categories at the level of features and dimensions took place, which included eight main themes employee interaction and cooperation, banks' strategies for adapting employees to digital changes, employee development, digital tools and technologies, skills of digital human resources specialists, challenges in adapting to digital changes, the impact of digital transformations on the role of human resources, and the role of human resources in responding to digital transformation. The prioritization process highlighted three key themes: the skills of digital HR professionals, banks' strategies for adapting employees to digital changes, and the impact of digital changes on the role of HR.

تبلیغات