آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۲۹

چکیده

امروزه یکی از مباحث جدی در مطالعات هویت، موضوع تغییرات هویت از منظر کالایی شدن می باشد که پیامدهای مختلفی را بر ساختار نظام فرهنگی برجای می گذارد. در این پژوهش، مقوله کالایی شدن هویت با توجه به گسترش روزافزون شبکه های اجتماعی مجازی و با تاکید بر اندیشه های تئودور آدورنو بررسی و تحلیل شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد پژوهش یک تحقیق کیفی بود، که با بهره گیری از روش داده بنیاد مبتنی بر رهیافت نظام مند اشتراوس و کوربین (۱۹۹۸) انجام شده است. جامعه آماری پژوهش کلیه متخصصان و خبرگان حوزه فرهنگ و فضای مجازی در شهر تهران بودند، که با توجه به ماهیت روش داده بنیاد و پراکنده و ناشناس بودن جامعه آماری، جهت انتخاب نمونه ها از نمونه گیری هدفمند به روش گلوله برفی و برای تعیین حجم نمونه از معیار اشباع نظری استفاده شد که در مجموعه داده های تحقیق با 14 مصاحبه به اشباع نظری رسید.. ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و برای تجزیه و تحلیل داده های حاصل از مصاحبه از کدگذاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد؛ الگوی کالایی شدن هویت در پرتو گسترش شبکه های اجتماعی مجازی شامل: شرایط علی(رسانه ها و شبکه های اجتماعی، انقلاب اطلاعات و ...)، مقوله مرکزی(کالایی شدن هویت)، بسترها(مشکلات اقتصادی، بیکاری و ...)، عوامل مداخله گر(تحریم های بینالمللی و ...)، راهبردها(هدفمندی اجتماعی و ...) و پیامدها(تغییر ارزش ها و نظامی معنایی و ...) می باشد که طبق نظر خبرگان آن را می توان به عنوان الگویی مناسب برای شناخت کالایی شدن هویت در پرتو گسترش شبکه های اجتماعی مجازی به شمار آورد.

Commodification of identity and virtual social networks, emphasizing the ideas of Theodor Adorno with the approach of data base theory

Today, one of the serious issues in identity studies is the issue of identity changes from the point of view of commodification, which leaves various consequences on the structure of the cultural system. In this research, the category of commodification of identity was investigated and analyzed with regard to the ever-increasing expansion of virtual social networks and emphasizing the thoughts of Theodor Adorno. The current research was a qualitative research in terms of practical purpose and in terms of research approach, which was conducted using the database method based on the systematic approach of Strauss and Corbin (1998). The statistical population of the research was all specialists and experts in the field of culture and virtual space in Tehran, who, due to the nature of the database method and the dispersion and anonymity of the statistical population, to select the samples from targeted sampling using the snowball method and to determine the sample size from the theoretical saturation criterion It was used to reach theoretical saturation in the research data set with 14interviews. The data collection tool was a semi-structured interview and coding was used to analyze the data from the interview. The research results showed; The pattern of commodification of identity in the light of the expansion of virtual social networks includes: causal conditions (media and social networks, information revolution, etc.), central category (commodification of identity), platforms (economic problems, unemployment, etc.), intervention factors (international sanctions, etc.), strategies (social purposefulness, etc.) and consequences (change in values and semantic system, etc.),

تبلیغات