آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۷

چکیده

هدف از این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر انتخاب مکان نشستن دانش آموزان در کلاس درس است. در این پژوهش از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شده است. این پژوهش از جهت هدف ازپژوهش های کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه استان های فارس، کهکیلویه و بویراحمد و خوزستان است. نمونه آماری این پژوهش، تعداد 35 دانش آموز دختر دوره متوسطه (رشته های علوم انسانی، علوم تجربی و ریاضی) از هر استان (10 نفر از استان کهگیلویه و بویر احمد، 13 نفر از استان فارس و 12 نفر از استان خوزستان). نمونه گیری تا زمان اشباع داده ها صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش، مصاحبه نیمه ساختار عمیق است. روایی این ابزار با استفاده از روایی تفسیری مورد تأیید قرار گرفت، جهت محاسبه پایایی از توافق کدگذاران استفاده شد و پایایی آن 89/0 محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. پس از انجام مصاحبه ها، کدگذاری و تحلیل داده ها یافته ها در 6 مضمون اصلی و 31 مضمون فرعی تقسیم بندی شدند. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها به طور کلی نشان داد که عوامل جسمانی، ویژگی های شخصیتی و سبک یادگیری دانش آموزان بر انتخاب محل نشستن آنها در کلاس درس تأثیر دارد. این سه عامل، مربوط به خود دانش آموز است. عوامل محیطی، ویژگی های رفتاری و شیوه تدریس معلمان نیز بر انتخاب محل نشستن دانش آموزان در کلاس درس مؤثر است.

Factors Affecting Students' Choice of Seating Location in Classroom

The aim of this research is to investigate the factors influencing students' choice of seating location in the classroom. This study utilizes a qualitative approach and descriptive phenomenology method. It is an applied research in terms of its objective. The population of this study includes all female students of secondary schools in Fars, Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, and Khuzestan provinces. The sample of this study consists of 35 female secondary school students (in humanities, experimental sciences, and mathematics fields) from each province (10 students from Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad, 13 students from Fars, and 12 students from Isfahan) and sampling was done until data saturation was achieved. The data collection tool in this study is a semi-structured interview. The validity of this tool was confirmed using interpretive validity. Reliability was calculated using coder agreement and resulted in a reliability of 0.89. Data analysis was performed using thematic analysis. After conducting the interviews, the data were categorized into 6 main themes and 31 sub-themes. The results of data analysis showed that physical factors, personality traits, and learning styles of students have an impact on their choice of seating location in the classroom.

تبلیغات