آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۵

چکیده

هدف مقاله شناسایی بدفهمی های دانشجومعلمان رشته آموزش ابتدایی از مفاهیم فیزیک عمومی است. روش پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است؛ ابتدا با تحلیل محتوای سرفصل های آموزش علوم، بدفهمی ها در حوزه فیزیک عمومی شناسایی شد. سپس، برای تأیید بدفهمی ها، از روش کیفی گروه کانونی (6 نفره) استفاده شد. در بخش کمی پژوهش، میزان رواج این بدفهمی ها در بین دانشجومعلمان با استفاده از یک آزمون محقق ساخته مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری بخش کمی، دانشجومعلمان مقطع کارشناسی ورودی سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۳۹۸ در رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان بود. نمونه ای به حجم ۳۴۰ نفر به روش نمونه گیری در دسترس از میان دانشجومعلمان پردیس های تهران، مشهد، اصفهان، اراک، یاسوج و همدان انتخاب شد. نتایج تحقیق نشان داد که تمامی ۲۰ بدفهمی شناسایی شده، در بین دانشجومعلمان وجود دارد که برخی از آن ها رواج بالاتری دارند. همچنین، نتایج نشان می دهد که تعداد و شدت بدفهمی های موجود در میان دانشجومعلمان قابل توجه است و این امر ضرورت بازنگری و اصلاح برنامه های درسی تربیت معلم را برجسته می سازد. 

Common Misconceptions of General Physics Concepts: A Case Study of Pre-service Elementary Education Teachers

The aim of this study is to identify pre-service elementary education teachers’ misconceptions about general physics concepts. A mixed-methods approach (qualitative–quantitative) was employed. In the qualitative phase, content analysis of the theoretical background and focus groups were conducted, leading to the identifying and confirming 20 misconceptions across seven conceptual domains: temperature and heat, force, density, magnetism, electricity, sound, and light. In the quantitative phase, a researcher-made test based on these misconceptions was administered. The study population consisted of undergraduate student teachers in primary education at the University of Farhangian admitted in the 2018-2019 academic year, and a sample of 340 participants was selected from six campuses using convenience sampling. The results revealed that all 20 misconceptions were common among the student teachers, with some—such as confusing temperature with heat, misinterpreting heat transfer from colder to warmer objects, the effect of mass on free-fall speed, and misunderstanding series and parallel circuits—being particularly widespread than others, highlighting the urgent need to revise and improve teacher education curricula.

تبلیغات