اثر میانجی تاب آوری در رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و اضطراب امتحان در میان دانشجو-معلمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر مطالعه اثر میانجی تاب آوری در رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و اضطراب امتحان در میان دانشجو-معلمان دانشگاه فرهنگیان بود. طرح پژوهش مورد استفاده در این مطالعه توصیفی از نوع مطالعه همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجو-معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان بود که نمونه ای مشتکل از 400 نفر به صورت داوطلب و به شیوه دسترس به پرسشنامه های مورد پژوهش به شیوه آنلاین پاسخ دادند که در نهایت پس از خروج پاسخنامه های ناقص 370 پاسخنامه به عنوان نمونه نهایی مورد بررسی قرار گرفت که شامل 220 نفر دختر (46/59 درصد) و 150 نفر پسر (54/40 درصد) بود. به منظور گردآوری داده ها از سه پرسشنامه اضطراب امتحان ساراسون (ساراسون، 1957)، پرسشنامه تنظیم هیجان شناختی (گارنفسکی و کرایج، 2006)، و مقیاس تاب آوری کانر- دیویدسون (کانر و دیویدسون، 2003) استفاده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد زیرمقیاس های خودسرزنشگری، پذیرش، نشخوار فکری، ارزیابی مجدد مثبت و فاجعه انگاری به طور معناداری اضطراب امتحان را پیش بینی می کنند. به شیوه مشابه تاب آوری روانشناختی به عنوان متغیر پیش بین به طور معناداری اضطراب امتحان را منفی پیش بینی کرد. برای بررسی اثر میانجی متغیر تاب آوری روانشناختی تحلیل مسیر انجام شد. مطابق با نتایج تحلیل رگرسیون اثرمستقیم تمرکز مجدد مثبت، تمرکز مجدد بربرنامه ریزی، کم اهمیت شماری و دیگرسرزنشگری معنادار نشد. این یافته ها اهمیت تمرکز بر نقش میانجی تاب آوری و راهکارهای مدیریت شناختی تنظیم هیجان را برجسته می نماید و می تواند کمکی به روانشناسان درزمینه پرورش تاب آوری روانشناختی برای کاهش اضطراب امتحان در بین دانشجویان باشد.The mediating effect of resilience in relationship between cognitive emotion regulation strategies and test anxiety among teacher-students of Farhangian University
The aim of this study was to investigate the relationship between cognitive emotion regulation strategies and test anxiety with the mediation of resilience among teacher-students. The study method was descriptive correlational. The statistical population of the study included all teacher-students of Farhangian University, which 400 of them selected through Convenience Sampling method. After removing incomplete answer sheets, the sample size was 370 included 220 women (59.46%) and 150 men (40.54%). In order to collect data, Sarason’s test anxiety scale (Sarason, 1957), Cognitive emotion regulation questionnaire (Garnefski & Kraaij, 2006), and Connor- Davidon’ Resilience scale (Connor & Davidon, 2003) were implemented on them. The collected data were analyzed using multiple regression and path analysis. The multiple regression result showed that self-blame, acceptance, rumination, positive reappraisal and catastrophizing significantly predict test anxiety. In a similar way, psychological resilience as a predictor significantly predicted test anxiety negatively. Path analysis was performed to investigate the mediating effect of the psychological resilience variable. According to the results of the regression analysis, the direct effect of Positive refocusing, refocus on Planning, putting into perspective and other blame were not significant. These findings highlight the importance of focusing on mediating role of resilience and cognitive emotion regulation strategies. Resilience training interventions may be developed to help psychologists in order to support students encountering anxiety during the test.







