آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۵۱

چکیده

امر به معروف و نهی از منکر به عنوان دو واجب مهم الهیِ مورد توجه پیامبران، امامان و صالحان، جایگاه ویژه ای نزد امام جواد (ع) داشت. هرچند دوران این امام همام در تاریخ تشیع، با توجه به شهادت امام رضا(ع)، قیام های علویان، نفوذ و گسترش جغرافیایی تشیع، قدرت روزافزون مأمون و جریان سازی جدید خلافت عباسی و در نتیجه استحکام بیشتر خلافت عباسیان، شرایط دشواری را تجربه کرد، اما امام جواد(ع) به تناسب شرایط و موقعیت های زمانی و مکانی، امر به معروف و مبارزه با منکرات مختلف سیاسی، اجتماعی و اخلاقی را دنبال کرد. حال سوال این است که امام جواد (ع) در اقامه این دو فریضه، چه روش هایی را به کار بردند؟ در پاسخ به این سوال، کلیه احادیث و همچنین گزارش های مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر در سیره امام جواد(ع) گردآوری و به صورت توصیفی - تحلیلی، روش شناسی شده است. سپس روایات گردآوری شده در بخش «شیوه های کاربست امر به معروف و نهی از منکر در سیره امام جواد(ع)» تجزیه و تحلیل شده است.

Analytical Study of the Methods of Enjoining Good and Forbidding Evil by Ibn al-Reza, Imam Jawad (as)

“Enjoining Good and Forbidding Evil,” as two important divine obligations emphasized by the prophets, Imams, and the righteous, held a special place for Imam al-Jawad (as). Although the era of this noble Imam in Shiite history—marked by the martyrdom of Imam al-Rida (as), the uprisings of the Alawites, the spread and geographical expansion of Shiism, the increasing power of Ma’mun, and the Abbasid caliphate’s new political maneuvers, which ultimately strengthened their rule—was a period of great difficulty, Imam al-Jawad (as) actively promoted the enjoining of good and the struggle against various political, social, and moral corruptions in accordance with the circumstances of his time and place. Now, the question is: What methods did Imam al-Jawad (as) employ in fulfilling these two obligations? To answer this question, all relevant hadiths and reports concerning “enjoining good and forbidding evil” in the conduct of Imam al-Jawad (as) have been collected and methodologically analyzed in a descriptive-analytical manner. The compiled narrations are then examined in the section on “Methods of Applying Enjoining Good and Forbidding Evil in the Conduct of Imam al-Jawad (as).”  

تبلیغات