آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۹

چکیده

این مقاله به بررسی داستان حضرت خالد (علیه السلام) و تبلیغ «عالم برزخ صعودی» توسط ایشان می پردازد. همچنین به تحلیل حکمتی که از طریق غلبه اسم «الصمد» بر قلب ایشان افاضه شد و دعوت قوم شان به سوی اسم «الاحد الصمد» اشاره دارد. هدف اصلی این پژوهش، واکاوی مفهوم «برزخ» در عرفان نظری، تفاوت های میان «برزخ صعودی» و «برزخ نزولی»، و نیز تمایز میان شهود حضرت خالد از مقام «احدیت» الهی با شهود حضرت ختمی مرتبت6 از این مقام است. این پژوهش با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و متون عرفانی، به بررسی مفاهیم «برزخ»، «احدیت» و مراتب آن پرداخته است. «برزخ صعودی» و «برزخ نزولی» دو مفهوم متمایز در عرفان اسلامی هستند که از نُه جنبه مختلف (از جمله جهت حرکت، غایت، و تجلیات اسماء الهی) با یکدیگر تفاوت بنیادین دارند. شهود حضرت خالد از مقام احدیت با شهود حضرت رسول اکرم6 به سه دلیل، متفاوت است.

Comparative analysis of ascending and descending barzakh in theoretical mysticism and the differences in the intuitions of the oneness of Hazrat Khatmi Marbatat and Khalid Nabi based on Ibn Arabi's Fussus al-Hakam

This article examines the story of Hazrat Khalid (peace be upon him) and his preaching of the "world of the ascending barzakh". It also analyzes the wisdom that was revealed through the dominance of the name "al-Samad" in his heart and referred to the invitation to the name "al-Ahad al-Samad". The main purpose of this research is to analyze the concept of "barzakh" in theoretical mysticism, the differences between "ascending barzakh" and "descending barzakh", and also the distinction between Hazrat Khalid's witnessing of the status of divine "oneness" and Hazrat Khatmi's witnessing of this status. This research has examined the concepts of "barzakh", "oneness" and it, using the sources of libraries and mystical texts. "Ascending barzakh" and "descending barzakh" are two distinct concepts in Islamic mysticism that have fundamental differences, including various aspects (including the direction of movement, the goal, and the manifestations of divine names). Hazrat Khalid's testimony of the status of Oneness differs from the testimony of the Holy Prophet (PBUH) for three reasons.

تبلیغات