مقایسه ماهیت فلسفه و رویکرد تطبیقی آن از منظر علامه طباطبایی، دکتر حائری یزدی و دکتر فلاطوری (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
مسئله اصلی این پژوهش، مقایسه ماهیت فلسفه و رویکرد تطبیقی آن با تاکید بر آراء علامه طباطبایی، دکتر حائری یزدی و دکتر فلاطوری است که با روشی مقایسه ای، ضمن پردازش اولیه در توصیف دیدگاه سه اندیشمند و جستجوی تمایزات و تشابهات، به پردازش ثانویه و تبیین آنها در فلسفه تطبیقی توجه نموده است. وجه پیشاتطبیق در انتخاب اطراف سه گانه تطبیق، آن است که سه اندیشمند در عین اعتقاد به اصالت تراث حکمی سنتی، به گشودن پنجره به سوی دیگری فلسفی و معاصرت آن میراث اندیشیده و البته در مواردی متمایزند که بررسی آنها می تواند رهگشای فلسفه تطبیقی در ایران باشد. یافته ها حاکی از آن است که آنها در ارائه خوانشی نوین و احترام و ارتباط با دیگری های فکری به شکل گفتگوی فلسفی و طرح فلسفه پویا و جامع، مشترکند اما در نوع ارتباط با فلسفه غرب، دغدغه دینی یا فلسفی و تلقی از ماهیت علم بایکدیگر متمایز بوده تا آنجا که برخی فیلسوف تطبیقی با رویکرد فرافرهنگی و برخی مانند استاد فلاطوری بیشتر گرایشات میان فرهنگی دارند. استقبال معرفتی از دیگری های فلسفی و ارزیابی عقلانی در مقایسه، اخذ رویکرد پویا و روش اجتهادی، حفظ بی طرفی روشی و عدم قداست بخشی به فیلسوفان و مکاتب سنت خودی و پرهیز از شخصیت پرستی، نکات مهم آراء این اندشمندان در تداوم و تکامل فلسفه تطبیقی معاصر است. البته گسترش دامنه شکار مسائل و توجه به موضوعات نوین انضمامی، توسعه طرفین مقایسه در افکار فلسفی غرب و شرق دور، حفظ تواضع معرفتی و پرهیز از تمایزطلبی صرف، از نکات ترمیمی مهم در فلسفه تطبیقی کنونی است.Comparison of the nature of philosophy and its comparative approach from the perspective of Allameh Tabatabai, Dr. Haeri Yazdi and Dr. Flatouri"
The main issue is to compare the nature of philosophy and its comparative approach with emphasis on the opinions of Allameh Tabatabaei, Dr. Haeri Yazdi and Dr.Falaturi, which with a comparative method, while primary processing in describing for distinctions and similarities, has paid attention to their secondary processing and explanation in comparative philosophy.The precomparative aspect is that the three thinkers, believing in the authenticity of the traditional ruling heritage and the contemporaneity of that heritage, and they are different in some cases The findings indicate that they are common in presenting a new reading and respecting and communicating with other intellectuals in the form of a philosophical dialogue and a dynamic and comprehensive philosophy plan, but they differ in the type of connection with Western philosophy, religious or philosophical concern, and the perception of the nature of science, to the extent that some are comparative philosophers with a transcultural approach, and some, have more intercultural tendencies. Epistemological acceptance of philosophical others and rational evaluation in comparison, taking a dynamic approach and ijtihad method, maintaining methodological impartiality and not sanctifying the philosophers and schools of the insider tradition are the important points of the opinions of these thinkers in the continuation and evolution of contemporary comparative philosophy.expanding the scope of problem hunting and paying attention to concrete new issues, developing the sides of comparison, maintaining epistemological humility and avoiding mere discrimination are important points of restoration in current comparative philosophy.