هنر پایان بندی در شعر مهدی اخوان ثالث (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پایان بندی یا چگونگی به پایان بردن روایت یکی از عناصر مهم در روایت شناسی است. بررسی شگردهای پایان بندی در آثار ادبی، علاوه بر نمایش میزان خلّاقیّت و هنرمندی صاحب اثر، تأثیری بسیار بر درک کلیّت متن و دیدگاه شاعر یا نویسنده دارد. مهدی اخوان ثالث از جمله شاعرانی است که به روایت و چگونگی پایان بندی در شعر توجّه ویژه ای دارند. خلّاقیّت و ذوق ادبی این شاعر روایتگر را در پایان بندی های موفّق او می توان دید. در پژوهش حاضر، شگردهای گوناگون پایان بندی در هشت دفتر شعری اخوان ثالث و در سه بخش روایی، زبانی و ادبی بررسی و تحلیل شده است. در میان شگردهای زبانی، مواردی چون انواع برگردان، جمله های ندایی، طرح پرسش و گفت وگو را در پایان بندی شعر اخوان می توان دید. کاربرد شگردهای ادبی ای چون تشبیه، استعاره، نماد، انواع تقابل، ایهام (به ویژه با نام شاعری امید)، تجسّم و طنزپردازی در پایان بندی شعر امید جلب توجّه می کند. از سوی دیگر، توجّه اخوان به روایت موجب شده است برخی شگردهای داستانی و نمایشی، مانند گره گشایی، پایان غیرمنتظره، پایان باز، پایان دَورانی و فاصله گذاری، در شعر او دیده شود. سیر کاربرد این شگردها در هشت دفتر شعری اخوان، مقایسه قالب های سنّتی با نو، مقایسه سروده های شخصی با سروده های سیاسی -اجتماعی و ارتباط پایان بندی با محتوای کلّی شعر قابل تأمّل و بررسی است.The Art of Ending in the Poem of Mehdi Akhavan-sales
Ending or how to end the narrative is one of the main elements in narratology. Study of Ending techniques in literary works can show the level of creativity and artistry of the owner of the work, also could have a noticeable impact on understanding the whole text and the point of view of the poet or writer. Akhavan-sales is one of the poets who pays special attention to the narrative and how it ends in poem. The creativity and bluestocking of this narrator poet are visible in his brilliant and successful endings. In the present study, various Ending techniques, was examined in eight poetry books of Akhavan-sales in three sections: linguistic, literary, and narrative. Among the linguistic techniques, things like all kinds of refrains, interjections, questioning and dialogue are visible in the ending of Akhavan-sales’ poems. The use of literary techniques such as Simile, Metaphor, Symbol, contrast, allusion (especially with his pen name Mim. Omid), visualization, and satire, in the ending of Omid's poems attracts attention. On the other hand, Akhavan-sales’ attention to narration has led to some fiction and dramatic techniques such as resolution, the surprise Ending, an open Ending, rotating Ending, and spacing at an ending of his poem.The method of using these techniques in the eight poetry books of Akhavan-sales and the comparison of traditional and modern forms is considerable.