طراحی مدل قیمت شکنی و راهبرد ضد قیمت شکنی در بازار ورزش ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
مقدمه: هدف این پژوهش طراحی مدل دامپینگ و استراتژی ضد دامپینگ در بازار ورزش ایران بود.روش شناسی: روش آن از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران و کارشناسان تولیدکننده ورزشی، واردکنندگان محصولات ورزشی، اساتید اقتصاد، مدیریت و بازاریابی ورزشی بودند که نمونه آماری (229 نفر) به صورت دردسترس انتخاب شدند. روایی پرسشنامه محقق ساخته توسط صاحب نظران (13 نفر)، تائید شد. همچنین پایایی آن با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ (979/0) و پایایی ترکیبی محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها و برازش مدل از مدل سازی معادلات ساختاری و با نرم افزار PLS3 و SPSS24 استفاده شده است.یافته ها : نتایج نشان داد که استراتژی دامپینگ بر نتایج دامپینگ برای کسب و کار (786/0) و پیامدهای دامپینگ در بازار ورزش (545/0) اثر معنی داری دارد. استراتژی قیمت گذاری، تحولات بازار، صادرات و واردات در بازار، عرضه و تقاضا در بازار و رقابت در بازار نیز به ترتیب (415/0)، (355/0)، (225/0)، (198/0) و (768/0) دارای اثر معنی داری بر ظرفیت بازار برای دامپینگ بود. همچنین عامل شبکه اطلاعات بازار، ظرفیت بازار برای دامپینگ، فرهنگ خرید به ترتیب (158/0)، (564/0) و (699/0) اثر معنی داری بر تمایل به کاربرد دامپینگ داشتند. اثر متغیر تمایل به کاربرد دامپینگ نیز بر استراتژی دامپینگ معنی داری بود (716/0).نتیجه گیری: بنابراین بر پایه این مدل، می توان به ارزیابی ابعاد قیمت شکنی در بازار کالاهای ورزشی پرداخت و همچنین اطلاعات علمی در زمینه اقدامات ضد دامپینگ را که باید سازمان برای جلوگیری از ایجاد قیمت شکنی در بازار کالاهای ورزشی از نظر توسعه مدیریتی انجام دهد، فراهم سازد.Design of pricing model and anti-pricing strategy in Iranian sports market
Objective: The purpose of this study was to design a dumping model and an anti-dumping strategy in the Iranian sports market.Methodology: Its method was applied-descriptive in terms of descriptive-correlation nature. The statistical population of the study was all managers and experts in sport production, importers of sport products, economics professors, sport management and marketing who were selected as the statistical sample (n = 229). The validity of the researcher-made questionnaire was confirmed by experts (n = 14). Its reliability was calculated using Cronbach's alpha test (0.979) and combined reliability. Structural equation modeling with PLS3 and SPSS24 software was used for data analysis and model fitting.Results: The results showed that dumping strategy had significant effect on dumping results for business (0.786) and dumping outcomes in sport market (0.545). Pricing strategy, market developments, export and import market, supply and demand in the market and competition in the market are also (0.415), (0.355), (0.222), (0.198) and (0.768) had a significant effect on market capacity for dumping. Also market information network factor, market capacity for dumping, purchase culture (0.158), (0.556) and (0.699) had a significant effect on tendency to use dumping. The variable effect of tendency to use dumping on dumping strategy was also significant (0.716).Conclusion: Therefore, based on this model, one can assess the dimensions of the price breakdown in the sporting goods market, as well as the scientific information on anti-dumping measures that the organization must take to prevent managerial development in the sporting goods market, Provide.