بررسی تحلیلی آسیب های زمینه ای ساختاری در عدم توجه به شایستگی منابع انسانی در مدیریت تربیت بدنی دانشگاه های دولتی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: منابع انسانی در ورزش به عنوان مجریان ورزش دانشگاهی هر کشور بر روی تمام بخش های صنعت ورزش تأثیر گذارند، از این رو شناخت آسیب های عدم توجه به شایستگی های ضروری برای آنها هدف اصلی این پژوهش است.روش شناسی: این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود و به روش کیفی شیوه نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل نخبگان تربیت بدنی در ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها (مدیران ارشد تربیت بدنی دانشگاه های کشور و کارشناسان فدراسیون ملی ورزش دانشگاهی) بودند و نمونه گیری آزمودنی ها به صورت نظری و گلوله برفی صورت گرفت. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود و داده های حاصل از مصاحبه ها به روش زمینه ای، کدگذاری شده و تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: نتیجه گروه بندی کدها، نشان دهنده 4 مقوله اصلی (بستر فرهنگی، بستر دانش، بستر روانشناختی و بستر استقلال سازمانی)، 9 مقوله فرعی و 32 مفهوم بود.بحث و نتیجه گیری: نتایج نهایی به دست آمده در این مطالعه مشخص نمود که رسیدگی و مرتفع ساختن زمینه های آسیب زا به ادارات تربیت بدنی دانشگاه ها کمک می کند که از یک سو اهداف استراتژیک سازمان دست یافتنی تر شود و توسعه یابد و از سوی دیگر وجود کارکنان شایسته در ورزش دانشگاهی می تواند راه را برای بهبود زمینه های آسیب زا هموارتر سازد.Analytical study of The Contextual Damages of Lack of Attention to Human Resource Competencies in the Sports of Universities
Objective: The human resources of sport as the sports executives of each country are very influential on all sectors of the sports industry.Methodology: Accordingly, the recognition of the competencies essential for them is the main objective of the current research. This research was an applied research and was carried out qualitatively using Grounded Theory. The statistical population of the study consisted of physical education elites in Physical Education Departments of Iranian state universities.Results: The sampling was carried out theoretically using and snowball sampling technique. The instrument for data collection was a semi-structured interview. Also, the data from the interviews were coded and analyzed using grounded theory. The grouping of the codes resulted in 4 main categories (Cultural context, knowledge, psychology and organizational independence), 9 sub-categories and 32 concepts.Conclusion: The final results obtained in this study showed that addressing and eliminating harmful areas in the physical education departments of the universities helps to achieve the strategic goals of the organization, and, on the other hand, the presence of qualified staff in Academic sports can pave the way for improving injuries.