ارزیابی کیفیت وب سایت های ورزشی با استفاده از رویکرد WEBQUAL و QFD (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف: تحقیق حاضر به منظور ارزیابی کیفیت وب سایت های ورزشی ایران و ارائه راهکارهایی برای بهبود کیفیت آن ها صورت گرفت.روش شناسی: جامعه آماری تحقیق دانشجویان رشته تربیت بدنی دانشگاه های تهران بودند که تعداد 168نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شدند. از پرسشنامه وب کوال لوسیانو، واتسون و گودهو (2007) پس از گرفتن روایی و پایایی آن توسط متخصصین حوزه مدیریت کیفیت ورزشی، برای ارزیابی کیفیت وب سایت و مشخص کردن خواسته های مشتریان استفاده گردید. بعد از مشخص شدن خواسته های مشتریان (به وسیله پرسشنامه وب کوال) از طریق تکنیک گسترش عملکرد کیفیت (QFD) و با در نظر گرفتن وب سایت ورزش 3 به عنوان سازمان ارزیابی شونده که دارای بالاترین سطح کیفیت وب سایت نسبت به دیگر وب سایت های ورزشی منتخب را دارا بود و سه وب سایت ورزشی دیگر به عنوان سازمان های الگو، خواسته های مشتریان به ویژگی های خدمت مطلوب تبدیل گردید.یافته ها: یافته های ابزار وب کوال نشان داد بارگذاری سریع اطلاعات در وب سایت، توانایی تعامل با وب سایت به منظور دریافت اطلاعات مناسب و آسان بودن خواندن صفحات در وب سایت بیشترین وزن نسبی و مهمترین خواسته های مشتریان در این تحقیق بودند.نتیجه گیری: بر طبق ماتریس QFD و نظرات تیم QFD ویژگی های خدمت کاربرپسند بودن و راحتی جست و جو اطلاعات، منطبق بودن با انتظارات استفاده کنندگان از وب سایت و قابلیت ایجاد پنل های گفت وگو در وب سایت از مهم ترین مولفه های شناسایی شده و ویژگی های فنی مطلوب می باشند و دارای بیشترین همبستگی با خواسته های مشتریان وب سایت های ورزشی بودند.Evaluating the Quality of Sports Websites Using WEBQUAL Approach and QFD Technique
Objective: The purpose of the present study was to evaluate the quality of websites affiliated to sports organizations in Iran and to provide solutions to improve their quality.Methodology: To this end, the Website Quality (WebQual) questionnaire developed by Luciano, Watson, and Goodhue (2007) whose validity and reliability had been confirmed by specialists in the field of Sports Quality Management was used to evaluate the Iranian websites and to specify users’ needs. The statistical population of this study included all the students of Physical Education enrolled in the University of Tehran of which a total number of 168 individuals were recruited as the study sample. After determining the users’ needs (using the WebQual questionnaire) through the Quality Function Deployment (QFD) technique and taking the website of Varzesh3 into account as the organization evaluated and the one with the highest level of service quality compared with other three sports websites as model organizations, customers’ needs were converted into service features.Results: In this respect, the results of implementing the QFD technique showed that quick upload of information to a website, ability to interact with a website to receive appropriate information, and easy-to-read webpages in a website had the highest relative weights as the most important needs among users.Conclusion: According to the QFD comments and the QFD team;service features such as user-friendliness, convenience to search for information, consistency between a website and users’ expectations, and capability of establishing forum panels in websites were among the most significant components identified and the desirable technical features which were also strongly correlated with sports website users’ needs.