آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: هدف تحقیق حاضر، طراحی الگوی درآمدزایی باشگاه های حرفه ای فوتبال ایران بود.روش شناسی: روش تحقیق حاضر، آمیخته اکتشافی بود. جامعه ی آماری تحقیق حاضر در مطالعه کمی و کیفی شامل کلیه نخبگان آگاه در صنعت فوتبال بود. در بخش کیفی از نمونه گیری هدفمند طبقه ای و در بخش کمی از نمونه گیری هدفمند استفاده شد. ابزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات در بخش کمی، شامل پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر از روش های تحلیل محتوا در جهت بررسی مصاحبه ها و از روش معادلات ساختاری در جهت بررسی مدل تحقیق استفاده شد. کلیه روند تجزیه و تحلیل داده های تحقیق حاضر در غالب نرم افزار SPSS نسخه 22 و نرم افزار PLS انجام گردید.یافته ها: نتایج تحقیق نشان داد فعالیت تجاری، هواداران، رسانه، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، سایر و حامیان مالی به ترتیب با ضرایب تاثیر: 352/0، 189/0، 178/0، 169/0، 146/0، 138/0 و 137/0 می تواند مهم ترین منبع درآمدزایی باشگاه های فوتبال کشور باشد.نتیجه گیری: باشگاه ها می توانند با بهره گیری از شیوه های نوین بازاریابی و منابع مختلف درآمدزایی نظیر: فعالیت های تجاری، هواداران، حق پخش رسانه ای، تبلیغات، درآمد روز مسابقه، حامیان مالی و سایر منابع، به منظور تامین نیازهای مالی، توسعه باشگاه و جهت حضور قدرتمند در عرصه های داخلی و بین المللی، استفاده کنند. 

Designing the Revenue Model for Iranian Professional Football Clubs

Objective: The purpose of present study was designing the revenue model for iranian professional football clubs. Methodology: The method of this study was exploratory mixed. The population of qualitative and quantitative research in this study were all of the football industry elite. Sampling in qualitative part of this study was targeted stratified and in quantitative part was targeted. The instrument used to collect data in this study was a researcher made questionnaire. Content analysis was used to analyze interviews with experts and structural equation model to evaluate the model. All the present data analysis with using SPSS version 22 and software PLS was performed. Results: The results showed that commercial, fans, media, advertising, match day revenue, others and financial sponsors with path coefficients: 0.352, 0.189, 0.178, 0.169, 0.146, 0.138 and 0.137 could be the most important sources of revenue for iranian football clubs. Conclusion: Clubs can use new marketing techniques and various sources of revenue, such as: commercial, fans, media rights, advertising, match day revenue, financial sponsors and other resources, to meet the financial needs, develop clubs and have strong presence in the domestic and international arena.  

تبلیغات