آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: امروزه بخش اقتصاد و صنعت ورزش مهم ترین بخش های اقتصادی در تمامی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه، مورد توجه می باشد. واردات کالاهای ورزشی همواره یکی از موضوعات مورد بحث تصمیم گیران اقتصادی در زمینه اقتصاد ورزش است. لذا با توجه به اهمیت این بخش از اقتصاد ورزش، این پژوهش با هدف بررسی همگرایی گروه کالاهای وارداتی سال های 1391- 1371 صنعت ورزش در ایران انجام شد.روش شناسی: روش تحقیق به صورت جفت قیمتی با استفاده از روش های همگرایی بتا و سیگما به منظور انجام بررسی همگرایی این گروه بندی از روش اقتصادسنجی داده های تابلویی می باشد. گروه بندی کالاها شامل؛ پوشاک، کفش، توپ و تجهیزات ورزشی بود.یافته ها: نتایج مطالعه نشان می دهد که همگرایی بتا در گروه کالا های وارداتی ورزشی وجود دارد و سرعت همگرایی 2602455/0 و این ضریب به لحاظ آماری معنی دار است. همچنین نتایج آزمون همگرایی سیگما تاییدکننده وجود همگرایی و کاهنده بودن انحرافات گروه ها طی زمان می باشد. این ضریب نیز به لحاظ آماری معنی دار است.

Investigation of convergence of import of pair wise of sporting goods in Iran: panel data approach

Objective: Today, the economy and sports industry is concerned as one of the most important economic sectors in all countries, especially developing countries. Sporting goods imports has always been one of the topics discussed economic decision- makers in the context of sports economy. Considering the importance of this sector of the economy sports, this study aimed to investigate convergence of imported goodsgroupduring1992- 2012sports industry in Iran. Methodology: The research method for the price pair is econometric panel data by using the Beta and Sigma convergence method in order to investigate the convergence of the grouping. Grouping goods including clothing, shoes, balls and sports equipment. Results: The results showed that there is beta convergence in the sport of imported goods, and the rate of convergence in this factor 0.2602455 is statistically significant. Also, Sigma convergence test results approved the existence of convergence and reducing the deviations groups are through time. This factor is also statistically significant. Conclusion: Considering the results of the beta and sigma convergence can confirm the existence of convergence in importing sporting goods group acknowledged Iran during the period studied

تبلیغات