آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۳

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش تصویر تیم در هویت تیمی هواداران در صنعت ورزش ایران از طریق مدل سازی معادلات ساختاری بود.روش شناسی: روش تحقیق توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه هواداران بالای 18 سال تیم های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 95 94 (لیگ پانزدهم) تشکیل دادند. در نهایت 640 پرسش نامه مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. برای سنجش هویت تیمی از پرسش نامه هییر و همکاران(2011) و برای سنجش تصویر تیم از پرسش نامه چان (2008)، استفاده شد. پس از تأیید روایی صوری و محتوایی پرسش نامه ها، میزان پایایی پرسش نامه های هویت تیمی و تصویر تیم در یک مطالعه راهنما و با استفاده از ضریب همبستگی آلفای کرونباخ به ترتیب برابر با 93/0=α و 81/0=α برآورد شدند.یافته ها: تجزیه و تحلیل مدل معادله ساختاری پژوهش نشان داد، تصویر تیم بر هویت تیمی هواداران تأثیر مثبت و معنی داری دارد.نتیجه گیری: بنابراین به مدیران ورزشی توصیه می شود در ایجاد تصویر مثبت از تیم در ذهن هواداران به منظور ایجاد و بالا بردن هویت تیمی آنان به مواردی از قبیل قدردانی از هواداران و انجام بازی جوانمردانه توجه نمایند.

Designing Structural Equation Modeling of Team Image and Fans’ Team Identification in Sport Industry

Objective: the purpose of this study was to investigate the role of team image in fan’s team identification in Iran’s sport industry via structural equation modeling. Methodology: The research method was descriptive-correlation. The statistical population of the study included all fans over 18 years old in the Premier League in 2015/16 season. 640 questionnaires were analyzed as statistical sample. Heer and et al (2011), questionnaire and Chun (2008), questionnaire, to measure team identification and team image were used respectively.  After confirming the face and content validity of questionnaires, For the reliability of team identification and team image questionnaires  Cronbach’s alpha coefficient (α= .93; α= .81) were estimated respectively in a pilot study.  Results: Structural equation model analysis showed that team image has positive and significant effect on fans’ team identification. Conclusion: So, It is recommended to sport managers, to consider the issues such as appreciate the fans and fair play to creating a positive team image in the mind of fans in order to create and enhance the team identification

تبلیغات