آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۹

چکیده

هدف: عملکرد آموزشی معلمان مبتنی بر اشتیاق شغلی و شایستگی حرفه ای می تواند نقش موثری در بهبود کیفیت نظام آموزشی داشته باشد. بنابراین، هدف این مطالعه شناسایی ابعاد و مولفه های عملکرد آموزشی معلمان مبتنی بر اشتیاق شغلی و شایستگی حرفه ای مبتنی بر نظریه داده بنیاد بود. روش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه مطالعه حاضر همه اساتید عضو هیأت علمی و مدیران و معلمان صاحب نظر و متخصص شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. نمونه آن 12 نفر بودند که طبق اصل اشباع نظری و با روش های نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلث سازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق درون موضوعی بین دوکدگذار 815/0 محاسبه شد. داده های حاصل از اجرای مصاحبه با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی مبتنی بر نظریه داده بنیاد در نرم افزار MAXQDA تحلیل شدند. یافته ها: یافته ها نشان داد عملکرد آموزشی معلمان مبتنی بر اشتیاق شغلی و شایستگی حرفه ای مبتنی بر نظریه داده بنیاد در بخش شرایط علّی دارای 45 مفهوم، 8 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی شایستگی های دانشی، شایستگی های مهارتی و شایستگی های نگرشی، در بخش شرایط زمینه ای دارای 27 مفهوم، 6 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی انرژی حرفه ای، فداکاری حرفه ای و شیفتگی حرفه ای، در بخش شرایط مداخله گر دارای 28 مفهوم، 7 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی سیاست های کلان سازمانی، فقدان بینش علمی و پژوهشی و جو مدرسه، در بخش مقوله محوری دارای 33 مفهوم، 5 مقوله فرعی و 1 مقوله اصلی عملکرد آموزشی معلمان، در بخش راهبردها دارای 25 مفهوم، 3 مقوله فرعی و 1 مقوله اصلی راهبردها و در بخش پیامدها دارای 28 مفهوم، 4 مقوله فرعی و 1 مقوله اصلی پیامدها بود. در انتها، الگوی پارادایمی عملکرد آموزشی معلمان مبتنی بر اشتیاق شغلی و شایستگی حرفه ای مبتنی بر نظریه داده بنیاد طراحی شد. نتیجه گیری: با توجه به مفاهیم و مقوله های فرعی و اصلی شناسایی شده در پژوهش حاضر، متخصصان و برنامه ریزان سازمان آموزش وپرورش می توانند بر اساس آنها گام موثری در جهت بهبود عملکرد آموزشی معلمان مبتنی بر اشتیاق شغلی و شایستگی حرفه ای بردارند.

Identifying the Dimensions and Components of Teachers' Educational Performance based on the Job Engagement and Professional Competence based on the Grounded Theory

Purpose: The teachers' educational performance based on the job engagement and professional competence can play an effective role in improving the quality of the educational system. Therefore, the aim of this study was to identifying the dimensions and components of teachers' educational performance based on the job engagement and professional competence based on the grounded theory. Methodology: This research in terms of purpose was applied and in terms of execution method was qualitative. The present study population were all faculty member professors and managers and teachers who were opinionated and experts of Tehran city in the academic years of 2021-2022. The sample consisted of 12 people who were selected according to the principle of theoretical saturation and with targeted and snowball sampling methods. The research tool was semi-structured interview which its validity was confirmed by triangulation method and its reliability was calculated by intra-subject agreement coefficient method between two coders 0.815. The data obtained from the interviews were analyzed with the open, axial and selective coding method based on the grounded theory in MAXQDA software. Findings: The findings showed that teachers' educational performance based on the job engagement and professional competence based on the grounded theory in the causal conditions section has 45 concepts, 8 sub categories and 3 main categories of knowledge competencies, skill competencies and attitudinal competencies, in the background conditions section has 27 concepts, 6 sub category and 3 main categories of professional energy, professional dedication and professional fascination, in the intervening conditions section has 28 concepts, 7 sub categories and 3 main categories of macro organizational policies, lack of scientific and research insight and school atmosphere, in the core category section has 33 concepts, 5 sub categories and 1 main category of teachers' educational performance, in the strategy section has 25 concepts, 3 sub categories and 1 main category of strategies and in the consequences section has 28 concepts, 4 sub categories and 1 main category of consequences. In the end, the paradigm pattern of teachers' educational performance based on the job engagement and professional competence based on the grounded theory was designed. Conclusion: According to the concepts and main and sub identified categories in the current research, the specialists and planners of the education organization can take an effective step based on them to improve the teachers' educational performance based on the job engagement and professional competence.

تبلیغات