آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۷

چکیده

با توجه به تداوم مسأله خودکشی زنان در ایلام در سال های گذشته، مقاله حاضر درصدد است به متغیر ورود به دانشگاه و نقش آن در کاهش تمایل خودکشی دختران ایلامی بپردازد. از رهیافت های نظری فشار اجتماعی، توسعه انسانی و جنسیتی و بازاندیشی هویتی برای تدوین فرضیه ها استفاده بعمل آمده است. پژوهش حاضر پیمایش است، جامعه آماری این پژوهش را دختران دانشجوی ایلامی تشکیل می دهند و حجم نمونه باتوجه به جامعه نامحدود، براساس فرمول کوکران 384 نفر محاسبه شده است. گردآوری داه ها در به دلیل شرایط کرونایی در بازه زمانی نیمسال دوم سال 1399 از طریق پرسشنامه آنلاین انجام شده و داده ها با استفاده از نرم افزارهای س پی اس اس و لیزرل تحلیل شده اند. یافته های پژوهش نشان می دهد که ورود به دانشگاه از طریق افزایش دسترسی به فرصت های برابر و شاخص های توسعه انسانی؛ کاهش فشار اجتماعی و بازاندیشی دختران در هویت جنسیتی خود بر کاهش افکار خودکشی دختران ایلامی تاثیر گذاشته است. باتوجه به یافته ها پیوند دانشگاه (بویژه رشته های مرتبط) و جامعه بویژه با زنانِ در معرض آسیب، استفاده از دانشگاه به عنوان اتاق فکر برای تدوین دستورالعمل و یا کاربست اجتماعی- فرهنگی مداخلات کاهش خودکشی و افزایش توانمندی زنان و دختران توسط سازمان های متولی و بازیگران طرح های پیشگیری از خودکشی از جمله پیشنهادات پژوهش برای کاهش مساله خودکشی در ایران است.

The role of University Entrance in Reducing Suicidal Tendencies in Ilamian Female Students

Considering the continuation of the problem of Ilamian women suicide in the past years, this article tries to deal with the variable of University Entrance in Reducing Suicidal Tendencies in Ilamian Female Students. The theoretical approaches of social pressure, human and gender development, and identity Reflexive have been used to formulate hypotheses. The statistical population are Ilamian Female Students, the sample size is 384 according to the unlimited population, based on Cochran's formula. Data collection have done through an online questionnaire and have analyzed using SPSS and Lisrel software. The findings show that entering the university through increasing access to equal opportunities and human development indicators; The reduction of social pressure and rethinking of girls in their gender identity has affected the reduction of suicidal. To the extent that women and girls improve in terms of human development indicators they are equally successful in reducing social pressure, and are less likely to be drawn to thoughts such as the desire to commit suicide. The link between the university (especially related fields) and the society, especially with women who are vulnerable, using the university as a thinking room for the formulation of guidelines or the socio-cultural application of interventions to reduce suicide and increase the empowerment of women and girls by organizations in charge, are the suggestions of this research to reduce the problem of suicide.

تبلیغات