آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۷۱

چکیده

زمینه و هدف: مطابق دیدگاه بسیاری از متخصصان و مدیران، دیگر نمی توان تنها بر پایه یک سازمان رسمی همانند پلیس، در جهت پیشگیری از تخلفات رانندگی اقدام کرد. در همین راستا پ ژوهش حاضر باهدف دستیابی به الگوی سیاست جنایی مشارکتی در پیشگیری از تخلفات رانندگی انجام شده است.روش: این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است و با رویکرد کیفی انجام شده است. جامع ه آم اری پژوهش خبرگان حوزه های پلیس راهنمایی و رانندگی، اساتید دانشگاهی گروه های آموزشی عملیات ترافیک، حقوق و پیشگیری انتظامی هستند که از طریق نمونه گیری هدفمن د انتخاب شدند. شیوه گردآوری داده ها با مصاحبه های نیمه ساختاریافته و مطالعه اسنادی و کتابخانه ای هست. پس از مصاحبه با 15 نفر، اشباع نظری حاصل شد، به منظور کدگذاری مصاحبه های انجام شده از روش تحلیل مضمون و از نرم افزار مکس کیودا استفاده شد.یافته ها: مطابق یافته های پژوهش، 5 بعد (تم فراگیر)،17 مؤلفه (تم سازنده) و 157 شاخص (تم پایه) به دست آمد. بعد تصمیم گیری شامل مؤلفه های سازنده مشاوره، اطلاع رسانی، تعامل و اعتمادسازی، توانمندسازی؛ بعد نظارت و ارزیابی شامل مؤلفه های، نظارت همگانی، ارزیابی و اثربخشی، مطالبه گری؛ بعد حمایت و پشتیبانی شامل مؤلفه های تأمین منابع، اجرایی، قانونی، فناوری و هوشمندسازی؛ بعد آموزش شامل مؤلفه های تولید محتوا، آموزش همگانی، آموزش خاص؛ بعد فرهنگ سازی شامل مؤلفه های آگاهی بخشی، تبلیغات، الگوپذیری هست.نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان می دهد استفاده از ابعاد، مؤلفه های و شاخص های این سیاست جنایی مشارکتی (ظرفیت نهادهای رسمی و غیررسمی، اجتماعی و مردمی) می تواند به عنوان یکی از بهترین و سودمندترین راهکارها و ابزارهای ارزشمند ب رای کنت رل و پیشگیری از تخلفات رانندگی مورد توجه مسئولان، برنامه ریزان و مجریان مربوط قرار گیرد.

A qualitative model of collaborative criminal policy in the prevention of traffic violations

Background and purpose: According to the opinion of many experts and managers, relying on the historical experience of the modern world, it has become clear that it is no longer possible to act on the basis of an official government organization such as the police to prevent traffic violations. In this regard, the present study was conducted with the aim of achieving a collaborative criminal policy model in the prevention of traffic violations.Method: This research is applied in terms of purpose and was conducted with a qualitative approach. The statistical research community of experts in the fields of traffic police and university professors form the training groups of traffic operations, law and prevention. who were selected through purposeful sampling, the method of data collection is semi-structured interviews and document and library study. After interviewing 15 people, theoretical saturation was achieved, in order to code the conducted interviews, thematic analysis method was used.Findings: According to the findings of the research, 5 dimensions (overarching theme), 17 components (constructive theme) and 75157 indicators (basic theme) were obtained. The decision-making dimension includes the constructive components of consultation, informing, interaction and trust building, empowerment; the monitoring and evaluation dimension includes the components of public supervision, evaluation and effectiveness, demanding; The support dimension includes the components of providing resources, executive, legal, technology, and intelligence; The education dimension includes the components of content production, public education, special education; The dimension of culture-building includes the components of awareness, advertising, and role modeling.Results: The results of this research show that the use of the dimensions, components and indicators of this collaborative criminal policy (the capacity of formal and informal institutions, social and popular) as one of the best and most useful solutions and valuable tools to control and prevent traffic violations that are considered by the authorities, the program Rizan and the relevant executives.Results: The results of this research show that the use of the dimensions, components and indicators of this collaborative criminal policy (the capacity of formal and informal institutions, social and popular) as one of the best and most useful solutions and valuable tools to control and prevent traffic violations that are considered by the authorities, the program Rizan and the relevant executives.Results: The results of this research show that the use of the dimensions, components and indicators of this collaborative criminal policy (the capacity of formal and informal institutions, social and popular) as one of the best and most useful solutions and valuable tools to control and prevent traffic violations that are considered by the authorities, the program Rizan and the relevant executives.Results: The results of this research show that the use of the dimensions, components and indicators of this

تبلیغات