آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۵

چکیده

مطالعه حاضر با هدف ارائه مدل پارادایمی صداوسیما در جلب رضایت جامعه از طریق دیپلماسی رسانه ای نوین انجام شد. این پژوهش از نظر فلسفی مبتنی بر پارادایم تفسیرگرایی است لذا از استراتژی پژوهش کیفی و به طور مشخص روش گراندد تئوری با رویکردی استقرایی استفاده گردید. همچنین از نظر هدف کاربردی-توسعه ای و از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده ها یک پژوهش توصیفی است. جامعه مشارکت کنندگان پژوهش شامل مدیران صداوسیما در حوزه خبر درون مرزی و برون مرزی؛ مدیران شبکه های تلویزیونی برون مرزی و درون مرزی؛ مدیران مرکز تحقیقات صدا و سیما و اساتید دانشکده صداوسیما و دانشکده علوم اجتماعی و ارتباطات دانشگاه آزاد بود که در زمینه دیپلماسی رسانه ای آگاهی داشتند. از روش نمونه گیری نظری استفاده و مصاحبه ها تا دستیابی به اشباع نظری ادامه یافت و در نهایت 22 نفر در این مطالعه مشارکت کردند. ابزار گردآوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته و پرسشنامه بود. مدل پارادایمی پژوهش با روش گراندد تئوری ارائه و شاخص ها با روش سوارای فازی اولویت بندی شدند انجام شد. براساس مدل پارادایمی پژوهش مشخص گردید شرایط علی (همسویی صداوسیما با پلتفرم های جهانی، سواد رسانه ای و مخاطب محوری) بر پدیده محوری (محصول صداوسیما) تاثیر می گذارند. پدیده محوری، شرایط بسترساز (زیرساخت های فناورانه صداوسیما) و شرایط مداخله گر (مخاطب گریزی) بر راهبردها و اقدامات ( دیپلماسی رسانه ای نوین) اثرگذارند. در نهایت راهبردها و اقدامات منجر به حصول پیامدها ( جلب رضایت جامعه، بهره وری صداوسیما و توسعه ارتباطات ملی و بین المللی) می شوند.

Presentation of the Paradigmatic Model of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) in Gaining Public Satisfaction through Modern Media Diplomacy

The present study aimed to present the paradigmatic model of the Islamic Republic of Iran Broadcasting (IRIB) in gaining public satisfaction through modern media diplomacy. Philosophically, this research is based on the interpretive paradigm, and therefore, it utilized a qualitative research strategy, specifically the grounded theory method with an inductive approach. In terms of its goal, it is an applied-developmental study, and in terms of methodology and the time frame for data collection, it is descriptive research. The participants included IRIB managers in domestic and international news, managers of domestic and international television networks, managers of the IRIB Research Center, and faculty members from the IRIB faculty and the faculty of Social Sciences and Communications at the Azad University, all of whom were knowledgeable about media diplomacy. A theoretical sampling method was employed, and the interviews continued until theoretical saturation was reached, with a total of 22 participants in the study. The data collection tools were semi-structured interviews and questionnaires. The paradigmatic model of the research was presented using the grounded theory method, and the indicators were prioritized using the fuzzy SWARE method. According to the paradigmatic model, it determined that causal conditions (IRIB's alignment with platforms, media literacy, and audience orientation) affect the central (IRIB's product). The central phenomenon, contextual conditions (technological infrastructure of IRIB), and intervening conditions (audience alienation) influence the strategies and actions (modern media diplomacy). Finally, the strategies and actions lead to outcomes (gaining public satisfaction, IRIB's efficiency, and the development of national and international communications).

تبلیغات