آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۶۸

چکیده

راهپیمایی اربعین به عنوان یکی از بزرگ ترین تجمعات مسلمانان از منظرهای مختلف اجتماعی، فرهنگی و..قابل بررسی است. یکی از مهم ترین روش های علمی و بینارشته ای برای تفسیر این آیین سنتی، بررسی نشانه شناختی رمزگان مندرج در کیفیت برگزاری آن است. چارلز سندرس پیرس در بررسی نشانه ها الگویی دو وجهی از شناخت رمزگان ارائه داده که می توان به جنبه های زیبایی شناسی و تحلیلی و تفسیری آن ها پی برد. این الگو از سه نوع نشانه بهره می گیرد. نشانه های نمادین، نشانه های شمایلی و نشانه های نمایه ای. این سه نوع نشانه در متون به شکل مجزا یا به صورت مجموعه ای از نشانه ها در تقابل های دوگانه نشان داده می شوند. در این پژوهش بر مبنای الگوی نشانه شناسی پیرس روابط عناصر کیفی مراسم راهپیمایی اربعین برای تولید معنا در نظام نشانه ای فرهنگی و اجتماعی بررسی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده نشانه های اولیه در این آیین معنوی بر دلالت های ثانویه و ضمنی نظیر ارزش های عاطفی و اجتماعی و..ارجاع می دهند. در این پژوهش مجموعه رمزگان بازنمایی شده برای نشان دادن سطوح دلالت های ایدئولوژیک و رمزگان اجتماعی از سفرنامه ای به نام «درنگی در نجف» استخراج شده است. پس از آن تقابل های نشانه ای به همراه تفسیر آن در شش عنوان شامل تنوع ارادت، همذات پنداری، شیوه های عزاداری، موکب و میراث، شیوه عزاداری خلوت و جلوت و زنان نشان داده شد.

The study of the semiotic of the Arbaeen march based on Pierce's pattern

The Marching of Arbaeen as one of the largest gatherings of Muslims can be examined from different social and cultural perspectives. One of the most important scientific and interdisciplinary methods for the interpretation of this traditional rule is the semiotic study of the codes contained in its quality. Charles Sanderson Peirce, in reviewing the signs, presents a three-dimensional model of code recognition that can be found in their aesthetic, analytic, and interpretive aspects. This template uses three types of signs, Symbolic Signs, portrait Signs, Indicators signs. These three types of signs are shown in separate texts or in the form of a set of symbols in dual confrontations. In this research, based on the typology of Pierce, the relations between qualitative elements of the Arbaeen marching ceremony for the production of meaning in the system of cultural and social signs are examined. Based on the results, the early signs in this spiritual tradition refer to implicit and secondary implications such as emotional and social values. In this paper, the code collection is represented to illustrate the levels of ideological implications and social codes from a travelogue called delay in Najaf. Subsequently, the signs of contradiction with its interpretation in six themes were revealed, including diversity of dedication, conscientiousness, mourning practices, arrogance, and heritage, the manner of mourning of the seclusion, the holy and the women

تبلیغات