آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۴۲

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های الگوی ایجاد شفافیت سازمانی در راستای ارتقای سلامت اداری با میانجیگری رسانه های اجتماعی انجام شد.روش پژوهش: برای انجام پژوهش از روش آمیخته و طرح اکتشافی استفاده شد. پژوهش حاضر از نظر ماهیت کیفی، از حیث بُعد مطالعه از نوع کتابخانه ای و میدانی، بر اساس هدف پژوهش، بنیادی و از نظر زمان گردآوری داده ها، مقطعی بود. جامعه آماری در بخش کیفی، 35 نفر از مدیران مجرب و محققین دانشگاهی که تعداد 15 نفر انتخاب شد. نمونه گیری در بخش کیفی به روش هدفمند از بین مدیران مجرب این حرفه و نیز اساتید و محققین دانشگاهی انتخاب شد. در بخش کمی جامعه آماری کلیه مدیران و کارشناسان ارشد شاغل در شهرداری تهران و همچنین اساتید و محققان دانشگاهی بود که تعداد 450 نفر شناسایی شد. نمونه گیری در بخش کمی روش نمونه گیری تصادفی ساده بود که براساس فرمول کوکران تعداد 207 به عنوان نمونه انتخاب شد.یافته ها: در این پژوهش آزمون فرضیه با توجه به تمامی مسیرها در مدل مفهومی، معنی دار شد. می توان نتیجه گرفت که فرضیه پژوهش تایید می شود. بدین معنی که مولفه های الگوی ایجاد شفافیت سازمانی در راستای ارتقای سلامت اداری با میانجیگری رسانه های اجتماعی تأثیر دارد. ضریب رگرسیونی استاندارد شده تاثیر متغیر شفافیت سازمانی بر رسانه های اجتماعی برابر 0/69 و تأثیر متغیر رسانه های اجتماعی بر سلامت اداری برابر یا 0/68 می باشد، همچنین مقدار آماره تی برای این ضرایب برابر بیشتر از 1/96 می باشد که نشان از معنی دار بودن این ضریب در سطح خطای 5 درصد است. به طور کلی نتایج حاصله از برآورد مدل، حاکی از آن است که فرضیه تحقیق تأیید می شود و به عبارتی مولفه های الگوی ایجاد شفافیت سازمانی در راستای ارتقای سلامت اداری با میانجیگری رسانه های اجتماعی اثر مثبت دارد.نتیجه گیری: می توان بیان کرد که با استفاده از رسانه های اجتماعی برای برقراری ارتباط عمودی بین رهبران و زیردستان، توسعه روابط بین فردی برای انجام اقدامات گروهی ناسازگار و درک اهداف مشترک در تیم می تواند تقویت شود. ارتباط عمودی می تواند بحث و گردش سریع ایده ها را تقویت و روابط بین رهبران و زیردستان را تسهیل کند. کیفیت ارتباط بین رهبران و زیردستان با کیفیت مبادلات ارتباطی تعیین می شود. رسانه های اجتماعی اعضای تیم را قادر می سازد تا در زمان نیاز در دسترس باشند در نتیجه کارمندان می توانند منابع و اطلاعات را به اشتراک بگذارند و با استفاده از رسانه های اجتماعی برای ارتباطات افقی، اخبار و نظرات خود را به دست آورند رهبر می تواند روابط عمودی با کیفیت بالا را با همه زیردستان خود برقرار کند و میزان موفقیت زیردست می تواند بر عملکرد شغلی تأثیر بگذارد.

Identifying the Components of the Organizational Transparency Model in Order to Promote Administrative Health through the Mediation of Social Media

Objective: The current research was conducted with the aim of identifying the components of the organizational transparency model in order to promote administrative health through the mediation of social media.Methods: A mixed method and an exploratory design were used to conduct the research. The current research was qualitative in terms of its nature, in terms of the library and field type of study, based on the purpose of the research, it was fundamental and in terms of the time of data collection, it was cross-sectional. Statistical population in the qualitative section, 35 experienced managers and university researchers, 15 of whom were selected. Sampling in the qualitative part was selected in a purposeful way from experienced managers of this profession as well as university professors and researchers. In the quantitative part of the statistical population, all managers and senior experts working in Tehran municipality, as well as university professors and researchers, were identified, 450 people were identified.Results: In this research, the hypothesis test was significant considering all the paths in the conceptual model. It can be concluded that the research hypothesis is confirmed. This means that the components of the model of creating organizational transparency have an effect in the direction of promoting administrative health with the mediation of social media. The standardized regression coefficient of the variable effect of organizational transparency on social media is equal to 0.69 and the variable effect of social media on administrative health is equal to or 0.68, and the value of the t statistic for these coefficients is greater than 1.96.Conclusions: It can be stated that by using social media to establish vertical communication between leaders and subordinates, the development of interpersonal relationships to perform incompatible group actions and understanding of common goals in the team can be strengthened. Vertical communication can strengthen the discussion and quick flow of ideas and facilitate the relationship between leaders and subordinates. The quality of communication between leaders and subordinates is determined by the quality of communication exchanges.

تبلیغات