آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۳۵

چکیده

هدف و زمینه: کشور ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و مرزهای طولانی با کشورهای همسایه، از اهمیت راهبردی بالایی برخوردار است. با این حال، این موقعیت منجر به چالش های امنیتی متعددی نظیر قاچاق، تحرکات گروه های مسلح و ناهنجاری های اجتماعی شده است. این پژوهش با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر نظم و امنیت کشور و ارائه راهبردهای مؤثر در این زمینه انجام شده است.روش: پژوهش حاضر از نظر رویکرد، کمی و از نظر هدف، کاربردی است. روش پژوهش به صورت توصیفی-تحلیلی انجام شده و داده ها با استفاده از روش های ترکیبی تصمیم گیری چندمعیاره فازی شامل دیمتل فازی (Fuzzy DEMATEL) و فرایند تحلیل شبکه ای (ANP) تجزیه وتحلیل شده اند. جامعه آماری شامل ۱۲ نفر از خبرگان با بیش از ۱۰ سال سابقه در حوزه امنیت و نظم عمومی بوده است. روش نمونه گیری به صورت غیرتصادفی، هدفمند و گلوله برفی انجام شد. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های تخصصی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته استفاده شد. داده های به دست آمده در سه مرحله دلفی فازی بررسی شدند و اجماع خبرگان با میانگین اختلاف کمتر از ۰.۲ حاصل شد. سپس با استفاده از روش دیمتل فازی، روابط علی و معلولی میان عوامل مؤثر بر نظم و امنیت تعیین شد و اولویت بندی نهایی با روش ANP انجام گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که از میان ۱۰ عامل اصلی شناسایی شده، تحلیل داده های امنیتی (با امتیاز نهایی 12/0)، امنیت سایبری (116/0) و سرمایه گذاری در زیرساخت های امنیتی (103/0) بیشترین تأثیر را بر نظم و امنیت دارند. همچنین، مشارکت اجتماعی (با تأثیر 849/8) به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل شناخته شد. توسعه اقتصادی و نظارت الکترونیکی نیز به ترتیب تأثیرپذیری بالایی (025/8و 636/8) از سایر عوامل داشتند.نتایج: این پژوهش نشان داد که نیل به امنیت پایدار مستلزم ترکیب راهبردهای فناورانه، اقتصادی و اجتماعی است. تحلیل داده های امنیتی، امنیت سایبری و توسعه اقتصادی تأثیر قابل توجهی در کاهش تهدیدات و بهبود نظم عمومی دارند. بر این اساس، استفاده از فناوری های نوین و تقویت همکاری های بین نهادی توصیه می شود. 

Identification and Prioritization of Strategic Factors Affecting Public Order and Security

 Background and aim: due to its geopolitical position and extensive borders with neighboring countries, holds significant strategic importance. However, this position has also led to numerous security challenges, including smuggling, armed group activities, and social anomalies. This study aims to identify and prioritize factors influencing public order and security and to propose effective strategies in this regard. Method: This research is quantitative in approach and applied in purpose. The study was conducted using a descriptive-analytical method, with data analyzed through hybrid fuzzy multi-criteria decision-making techniques, including Fuzzy DEMATEL (Decision Making Trial and Evaluation Laboratory) and the Analytic Network Process (ANP). The statistical population consisted of 12 experts from the provincial law enforcement command with over 10 years of experience in security and public order. Sampling was performed using non-random, purposive, and snowball techniques. Data were collected through specialized questionnaires and semi-structured interviews. The obtained data were examined in three rounds of fuzzy Delphi, with expert consensus achieved at a mean discrepancy of less than 0.2. Subsequently, causal relationships among the factors affecting public order and security were determined using Fuzzy DEMATEL, and final prioritization was conducted using ANP. Results: The results indicated that among the 10 main identified factors, security data analysis (final score: 0.120), cybersecurity (0.116), and investment in security infrastructure (0.103) had the greatest impact on public order and security. Additionally, social participation (impact: 8.849) was recognized as one of the most influential factors. Economic development and electronic surveillance also showed high dependency on other factors (8.025 and 8.636, respectively). Conclusion: The study revealed that sustainable security requires a combination of technological, economic, and social strategies. Security data analysis, cybersecurity, and economic development significantly contribute to threat reduction and public order improvement. Accordingly, the use of modern technologies and the strengthening of inter-organizational cooperation are recommended.  

تبلیغات