مرور سیستماتیک جامع به منظور استخراج عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، یکی از مهم ترین اهداف نظام آموزش وپرورش قلمداد شده که متأثر از عوامل متعددی است. شناسایی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی، به منظور برنامه ریزی جهت بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان یکی از دغدغه های اصلی مدیران برنامه ریزی آموزشی محسوب می شود. هدف این پژوهش، شناسایی و استخراج عوامل متعدد مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. این پژوهش از نوع کاربردی، به روش ترکیبی شامل دو مرحله کیفی و کمی است. روش تحقیق در مرحله کیفی از نوع تحلیل سیستماتیک است. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار مکس کیودا نسخه ۲۰۱۸ استفاده شده است. بخش دوم این تحقیق که در ادامه بخش کیفی است شامل تجزیه وتحلیل کمی داده ها است. تحلیل سیستماتیک انجام شده، منجر به استخراج مجموعه ای از ۱۰ عامل اصلی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی شامل عوامل فردی، خانواده، سیستم آموزش وپرورش، متغیرهای برون فردی، رقابت، متغیرهای موقعیتی، عوامل محیطی، رسانه، عوامل درون مدرسه ای و عوامل فرهنگی شد. دراین بین، از تجزیه وتحلیل کمی این نتیجه حاصل شد که عوامل فردی اثرگذارترین و عوامل فرهنگی کم اثرترین عامل در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان هستند.A Comprehensive Systematic Review to Extract Factors Affecting Students' Academic Achievement
Student academic achievement is considered one of the most important goals of the education system, which is affected by numerous factors. Identifying factors affecting academic achievement in order to plan to improve students' academic status is one of the main concerns of educational planning managers. The aim of this research is to identify and extract multiple factors affecting students' academic achievement. This applied research is a mixed method consisting of two qualitative and quantitative stages. The research method in the qualitative stage is systematic analysis. Max Quda software version 2018 was used to analyze the data. The second part of this research, which is the qualitative part, includes quantitative data analysis. The systematic analysis conducted led to the extraction of a set of 10 main factors affecting academic achievement, including individual factors, family, education system, extrinsic variables, competition, situational variables, environmental factors, media, intra-school factors, and cultural factors. Meanwhile, quantitative analysis concluded that individual factors are the most influential and cultural factors are the least influential in students' academic achievement.