روش های تدریس اثربخش جغرافیا در مدرسه های مقطع ابتدایی ایران
آرشیو
چکیده
این پژوهش درباره تدریس اثربخش جغرافیا در مقطع ابتدایی کشور ایران است. امروزه در آموزش و پرورش، نقطه توجه خود را از تدریس به یادگیری برگشت داده است. این گونه نگرش، یادگیری را محور و پایه همه برنامه ها، سیاست ها و خط مشی های آموزشی قرار می دهد و بایسته ی آن نیز توجه به تدریس اثربخش و کارآمد است. برونداد اثربخشی روش تدریس معلمان جغرافیا به افزایش کیفیت آموزش و در پایان یادگیری بهتر می انجامد. هدف این پژوهش معرفی گونه های تدریس اثربخش جغرافیا می باشد. روش انجام آن کیفی از گونه ی پدیدارشناسی است. راهبرد چیره بر انجام پژوهش، استقرایی است. یافته های پژوهش نشان می دهد که روش های گفتگوی جغرافیایی، چندرسانه ای و فناوری پایه، بازوی وارسازی، رفتار مهربانانه، نقشه محوری، پژوهش محوری، ارائه کلاسی، بارش اندیشه ای، مشاهده، تدریس عملکردی، روش آمیخته، پرسش و پاسخ، مشارکت گروهی، انگیزه داشتن معلم، کاوشگری، یادگیری وارونه در یادگیری اثربخش جغرافیا بسیار کارا است. در نتیجه می توان به این باور رسید که آموزش جغرافیا به عنوان دانشی نظری – کاربردی با نگاهی به تدریس متعارف دیگر کارایی خود را دست داده است و باید روش های یادگیری آن همسان با روح زمانه دگردیسی شود. در این مقطع، تدریس جغرافیا به شکل اثربخش، نقشی اساسی در درک دانش آموزان از جهان پیرامون، توسعه تفکر فضایی، و ارتباط با محیط زیست ایفا می کند.Effective Geography Teaching Methods in Iranian Elementary Schools
This research focuses on effective geography teaching in the elementary education sector of Iran. Nowadays, in education, there has been a shift of attention from teaching to learning. This perspective places learning at the core of all educational programs, policies, and strategies, necessitating a focus on effective and efficient teaching methods. The effectiveness of geography teachers' instructional methods leads to an increase in the quality of education and ultimately results in better learning outcomes. The aim of this research is to introduce types of effective geography teaching. The methodology employed is qualitative, specifically phenomenological. The predominant strategy for conducting the research is inductive. The findings indicate that methods such as geographical dialogue, multimedia and technology-based approaches, scaffolding, kind behavior, map-oriented instruction, inquiry-based learning, classroom presentations, brainstorming, observation, performance-based teaching, blended methods, questioning and answering, group participation, teacher motivation, exploratory learning, and flipped learning are highly effective in enhancing geography education. Consequently, it can be concluded that teaching geography as a theoretical-applied discipline has lost its efficacy when relying solely on conventional teaching methods, and the learning approaches must evolve in accordance with the spirit of the times. In this context, effective geography teaching plays a crucial role in students' understanding of the surrounding world, the development of spatial thinking, and their connection with the environment.