جستاری بر مؤلفه های سازنده دانش محتوایی تربیتی(PCK) در آموزش جغرافیا
آرشیو
چکیده
پیشینه و اهداف هدف مطالعه حاضر تأملی بر دانش محتوایی تربیتی در آموزش جغرافیا بوده است تا نظر به نوپا بودن این نوع دانش در ادبیات تعلیم و تربیت، مؤلفه های سازنده آن دانش را با مروری بر ادبیات علمی مربوطه شناسایی و تبیین نماید. روش ها این پژوهش از نوع پژوهش های کیفی بوده و روش پژوهشی مورد استفاده در این مطالعه جستار نظرورزانه است. در مطالعه جستار نظرورزانه پژوهشگر جمع بندی شخصی خود از دانش و تجربیات در یک حوزه را به دیگران منتقل می نماید؛ از این رو در این مطالعه نیز پژوهشگر پس از مطالعهٔ کتابخانه ای، جستار نظرورزانه ای در خصوص دانش محتوایی تربیتی داشته و مؤلفه های سازندهٔ آن را شناسایی و آن ها را در حوزه آموزش جغرافیا تبیین و تشریح نموده است. تأییدپذیری یافته ها از طریق مرور همکاران انجام پذیرفته است. یافته ها: نتایج این مطالعه برشماری مؤلفه های سازنده دانش محتوایی تربیتی در چهار بخش دانش مخاطب، دانش تخصصی، دانش برنامه ریزی درسی و دانش شخصی است. نتیجه گیری: برای دانش تخصصی 5 پرسش، دانش مخاطب 7 پرسش، دانش برنامه ریزی درسی 5 پرسش و برای دانش شخصی 3 پرسش و مسأله شناسایی شده است تا با معرفی مسائل و سؤالات پژوهشی بالقوه مؤلفه های سازنده دانش محتوایی تربیتی آموزش جغرافیا، زمینه پژوهش های بیشتری در این حوزه فراهم گردد.A essay on the constructive components of pedagogical content knowledge (PCK) in geography education
Background and Objectives: The purpose of the present study was to reflect on pedagogical content knowledge in geography education, in order to identify and explain the constituent components of that knowledge with a review of the relevant scientific literature. Methods: This research is a qualitative research and the research method used in this study is observational research. In the research study, the researcher conveys his personal summary of knowledge and experiences in a field to others; Therefore, in this study, the researcher, after library study, has made an observational inquiry about educational content knowledge and identified its constituent components and explained and explained them in the field of geography education. The verifiability of the findings has been done through peer review. Findings: The results of this study are the enumeration of pedagogical content knowledge components in four sections: audience knowledge, specialized knowledge, curriculum development knowledge, and personal knowledge. Conclusion: 5 questions and problems are asked for specialized knowledge, 7 questions and problems for audience knowledge, 5 questions and problems for curriculum development knowledge, and 3 questions and problems for personal knowledge. The problem has been identified in order to provide the basis for more researches in this field by introducing potential research issues and questions of the constructive components of educational content knowledge of geography education.