آرشیو

آرشیو شماره‌ها:
۱۵

چکیده

املا به عنوان مهمترین مهارت زبان و شرط لازم در مرتفع کردن محدویت وابستگی زبان، به زمان ومکان است. اما به خاطر ساختار پیچیده و هنری خط فارسی ونبود شیوه تدریس مناسب، مطابق الگوی زبان فارسی، یادگیری و آموزش املای فارسی در این زبان دشواری های خاص خود را دارد. این مقاله باروش کتاب خانه ای و به شیوه تحلیلی – توصیفی به تحلیل عمیقی از نظام نوشتاری فارسی و تأثیر آن بر فرآیند آموزش املا می پردازد. موضوعاتی چون مناسب نبودن روش املای سنتی با الگوی زبان فارسی، تفاوت صورت مکتوب و ملفوظ حروف، عدم توجه معلم به تدریس املا،کار بردی نکردن قواعد دستور زبان و فرایند های واجی مساِئلی است که آموزش املای فارسی را با مشکل مواجه می کند. در این پژوهش، به بررسی چالش ها و مشکلات آموزش املای فارسی پرداخته شده است و با ارائه راهکارهایی برای بهبود آموزش املا، از جمله تقویت حافظه تصویری، تدریس دستور زبان، و استفاده از روش های نوین آموزشی، به دنبال ارتقای مهارت های نوشتاری زبان فارسی است. این پژوهش می تواند دریچه ای جدید در آموزش املا به روی معلمان، طراحان برنامه های درسی و پژوهشگران زبان فارسی بگشاید.

Teaching Persian spelling and the problems of teaching it to students

Spelling is the most important language skill and a necessary condition to overcome the limitation of language dependence on time and place. However, due to the complex and artistic structure of the Persian script and the lack of a proper teaching method, according to the model of the Persian language, learning and teaching Persian spelling in this language has its own difficulties. This article Baroosh in an analytical-descriptive way deals with an in-depth analysis of the Persian writing system and its effect on the process of teaching spelling. Issues such as the inadequacy of the traditional spelling method with the pattern of the Persian language, the difference between the written and pronounced forms of the letters, the teacher's lack of attention to teaching spelling, the failure to apply grammar rules and phonological processes are issues that make teaching Persian spelling difficult. In this research, the challenges and problems of Persian spelling education have been investigated and by providing solutions to improve spelling education, including strengthening the visual memory, teaching grammar, and using new educational methods, it seeks to improve the writing skills of the Persian language. . This research can open a new window in spelling education for teachers.

تبلیغات